nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

pappa och dotter
Vd:ar som har döttrar satsar mer på CSR. FOTO: Shutterstock

Större satsning på CSR när vd har en dotter

Att ha en kvinna som vd gör det mest troligt att företaget hamnar högt i rankningar av CSR-arbete, men näst högst hamnar företag vars vd har en eller flera döttrar. Det visar en ny studie.

Det är svenske professorn Henrik Cronqvist, verksam vid University of Miami och knuten till Swedish House of Finance, som tillsammans med en kollega genomfört studien ”Shaped by their daughters: Executives, female socialization and corporate social responsibility”.

De har studerat vd:ar i 379 av USA:s 500 största börsnoterade företag.

Även om det är få kvinnor på de här posterna så har företagen som drivs av en kvinna tydligt högst rankning vad gäller CSR. Men en man som är vd och har minst en dotter har en tredjedel av den ”kvinnoeffekten”.

Företag som drivs av manliga vd:ar som har döttrar:

  • Rankas 11,9 procent högre än medianen när det gäller CSR-arbete.
  • Har en 13,4 procent större budget för CSR-frågorna.
  • Detta gäller trots andra starka incitament som till exempel aktieägares synpunkter, bonusprogram med mera.

 

Påverkas av personlig erfarenhet

Forskarna har mätt CSR i sex kategorier: Samhällsansvar, jämställdhet och mångfald, relation med anställda, miljö, mänskliga rättigheter och produkt.

Att den manlige vd:n har en dotter påverkar i första hand hur företaget agerar vad gäller jämställdhet, men det påverkar också till exempel miljö och relationen med anställda och facket.

Skillnaden handlar om graden av personlig erfarenhet.

”Om en dotter upplever någon form av diskriminering kommer det troligtvis att kanaliseras tillbaka till föräldern. Så den personliga upplevelse man får av diskriminering är ju annorlunda om man har en dotter jämfört med om man har en son. Och en egen upplevelse har en kraftigare påverkan på människor”, säger Henrik Cronqvist.

Källa: Chef

Taggar:

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här