nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Stora Enso det mest hållbara företaget

Av de svenska börsbolagen är Stora Enso det mest hållbara. De toppar nämligen rankingen Hållbara bolag 2018. Bakom undersökningen står Aktuell hållbarhet, Dagens Industri och Ekonomihögskolan i Lund.

Rankingen omfattar 109 svenska börsföretag och den har gjorts utifrån en rad parametrar som har vägts samman till en totalpoäng. 

Resultaten visar att de svenska företagen lyckas bra i sitt hållbarhetsarbete inom områdena klimat, miljö, mänskliga rättigheter och arbetsmiljö. Ett område som tycks vara utmanande för bolagen är att integrera FN:s hållbara utvecklingsmål, Agenda 2030, i affärsstrategier och riktlinjer.

– Vår ambition är inte bara att ranka hur företagen kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Vi vill gå bakom kommunikationen och se hur effektivt bolagens hållbarhetsarbete faktiskt är. Därför har vi gett företagen möjligheten att berätta hur deras arbetsprocesser ser ut bakom kulisserna, säger Susanne Arvidsson, docent vid Lunds universitet och den som har haft det yttersta ansvaret att ta fram kriterier och arbetsprocesser för rankningen.

Rankningen visar att de svenska bolagens hållbarhetsarbete har hög förbättringspotential. Även det bästa bolaget Stora Enso har med sina 61 poäng långt kvar till de 88 poäng som är högsta möjliga.

– Vi har inte förväntat oss att något bolag ska kunna kamma hem full pott. Vi har utvecklat rankningen och dess parametrar för att pusha företagen framåt. Vi vill inte peka finger, vi vill lyfta goda exempel, berättar Susanne Arvidsson.

Läs mer: Studie om relationen mellan ledarskap och hållbarhet

De bolag som har rankats finns i tre branscher – kapitalvaror, konsumtionsvaror och material. Electrolux och H&M delar förstaplatsen i branschen konsumtionsvaror. Skanska tar förstaplatsen i branschen kapitalvaror. Stora Enso är bäst i klassen bland materialbolagen – och även bäst totalt av de 109 företag som har rankats i undersökningen.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här