nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Sociala medier ger småföretagare nya kunder

Alltfler småföretagare använder sociala medier i sin verksamhet. Drygt en av fem får dessutom nya kunder den vägen. Det visar en färsk undersökning från ekonomiföretaget Visma.

Sociala medier är effektiva kanaler för mindre företag att nå ut med sina budskap – både när det gäller kostnader och arbetsinsats. Det visar en undersökning av ekonomiföretaget Visma som genomfördes bland 1000 småföretagare i hela landet i november. På frågan ”Har du fått någon ny kund via sociala medier?” svarade 22 procent ja och 38 procent nej, medan resterande 40 procent uppgav att de inte använder sociala medier.

Tidigare undersökningar har visat att sociala medier i första hand används av större företag och organisationer. I början av året visade statistik från SCB att bara 28 procent av företagen med färre än 10 anställda fanns på exempelvis Facebook eller Twitter.

− Vår enkät tyder på att en snabb förändring håller på att ske, eftersom sex av tio, 60 procent, faktiskt anger att de finns på sociala medier med sina företag. Jag tror att många småföretagare lär sig av varandra och får inspiration från exempelvis nätverk som de ingår i, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

 

Tips för dig som vill använda sociala medier i ditt företag:

1. Nischa dig

Tänk igenom vem riktar du dig till, var du vill synas och hur du vill uppfattas.

2. Anpassa ditt budskap

Ditt budskap ska anpassas till kanalen. Sociala medier är tvåvägskommunikation.

3. Uppdatera ofta

Se till att inte svika dina gillare, de följer dig av en anledning och förväntar sig att få utdelning.

4. Ha koll på inkorgen och kommentarer

Återkoppla snarast möjligt för att visa att du är en seriös företagare.

5. Akta dig för ironi

Det som kanske menas väl kan uppfattas helt annorlunda av mottagaren.

6. Hantera kritik

Svara men gör det utanför forumet. Radera inget utom personangrepp och kränkande kommentarer.

7. Ta hjälp av andra

Uppmana dina vänner och bekanta att dela, kommentera och gilla dina inlägg.

8. Iaktta och lyssna av andra kanaler

Vad händer i din bransch och vad sägs om dina produkter?

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här