nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Småföretagare vill ha mer kontakt med sin redovisningsbyrå

En undersökning från Visma visar att sju av tio svenska småföretagare vill ha en närmare och mer löpande kontakt med sin redovisningsbyrå. De vill då främst ha analyser och råd kring hur de kan utveckla sitt företag.

– Det håller inte lägre att redovisningskonsulten bara hör av sig en gång om året och pratar om hur det har gått sedan sist, säger Jan Söderqvist, branschexpert inom redovisning och revision hos Visma Spcs.

Vismas undersökning visar att 66 procent av småföretagarna, vill ha en närmare och mer löpande kontakt med sin redovisningsbyrå. Så många som åtta av tio vill prata mer nutid och framtid än dåtid med sin redovisningskonsult.

Spontana kontakter där konsulten ringer upp och frågar hur det går är ovanliga i dag. Bara fyra av tio småföretagare, 40 procent, uppger att det någonsin har hänt.

– Trots digitala arbetsverktyg lägger många redovisningsbyråer fortfarande en stor del av sin tid på att hantera papper manuellt, konstaterar Jan Söderqvist.

Enligt EU:s statistikbyrå Eurostat ligger svenska småföretag efter sina kollegor i andra länder när det gäller digitalisering. Bara elva procent av företagen är på en avancerad nivå när det gäller digital teknik. Siffran är lägre än i något annat nordeuropeiskt land och långt under det europeiska genomsnittet på 17 procent.

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här