nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Släpp din oro och nå framgång

Tre vanliga hinder som gör att entreprenörer inte lyckas är oro, rädsla och perfektionism. För att nå framgång måste du släppa dessa tankesätt eller skjuta dem åt sidan.

Perfektionism

Som entreprenör kan du inte vänta med att handla tills du är hundra procent redo. Orsaken är helt enkelt att när din ”perfekta” affärsplan är färdig är så kommer den redan att vara daterad. Fastna alltså inte i planerings- och ”tänk om”-stadiet, det har du inte tid med – sätt igång och förverkliga!

Rädsla

Många entreprenörer känner rädsla för att misslyckas eller för att få avslag på en idé. Men om du ger efter för rädslan har du noll chans att lyckas. Se rädslan som ett naturligt inslag i den entreprenöriella processen, men låt den aldrig få styra dig.

Oro

Enligt en Gallupundersökning anger en tredjedel av alla företagare att de påverkas negativt av oro i sitt entreprenörskap. Oro är inte produktivt, du måste därför sluta fred med de saker som berör dig och inte låta dem hindra dig från att förverkliga dina drömmar och idéer.

Taggar:

Fler nyheter

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här