nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ledarskapsproblem
Så får du samarbetet att flyta när det gnisslar. FOTO: Shutterstock

Sju sätt att jobba med människor du ogillar

Du som vd möter säkert ofta människor som inte är trevliga, smidiga och fantastiska. Men det är viktigt att ha bra relationer trots det. Här är några tips för att få samarbetet att flyta.

1. Pausa dömandet

Det är lätt att stämpla någon som hopplös när personen börjar med att säga något otrevligt.

När du reagerar så: pausa, bestäm dig för att inte döma så snabbt och börja sedan om med öppet sinne.

2. Odla din neutrala sida

När man inte gillar någon är det lätt att bli upprörd för minsta lilla som personen gör. Men odla inte bilden av den andra som allt igenom hemsk. Sätt en ära i att hålla dig neutral.

3. Lägg märke till det positiva

Vad gör den andra bra? Ansträng dig för att se personens starka sidor och se till att minnas dem.

4. Ge dig själv andrum

Ibland kan du behöva avstånd till personen – fysiskt och psykiskt. Sätt dig i ett annat rum, mingla med andra på fikarasten och låt bli att gå in i diskussioner som personen drar igång.

5. Sätt dina egna gränser

Ställer personen närgångna frågor om familjen, politik eller pengar – säg vänligt men bestämt att du inte vill prata om sådana brännande ämnen just nu.

6. Välj den positiva tolkningen (eller låtsas att du gör det)

Om någon tränger sig i kön, säg ”Oj, det är där borta kön börjar, men det är visst lite otydligt”.

7. Inse att det du inte gillar hos andra ofta är det du inte gillar hos dig själv

Påminner de töntiga skämten dig om din egen rädsla för att inte vara rolig? Granska dina egna reaktioner med nyfikenhet. Med lite perspektiv och empati är det lättare att gå genom livet i harmoni.

Källa: mindbodygreen.com

Fler nyheter

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här