nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Personer som bråkar
Lär dig knepen för att desarmera otrevliga kommentarer på jobbet. FOTO: Shutterstock

Sju saker att säga för att vända en negativ situation

Ofta kommer vi på i efterhand vad vi skulle ha svarat på en oförskämd fråga eller en otrevlig kommentar. Men det går att träna på bra svar som hjälper oss i svåra situationer. Här är sju tips.

Vi har större makt än vi tror att styra hur andra behandlar oss. Det menar Kathleen Kelley Reardon, professor emerita vid University of Southern California och expert på kommunikation på arbetsplatser.

Att lära sig att möta negativa kommentarer är särskilt viktigt i vissa branscher. Ytterligheten är i politiken, där ordvändningarna kan vara extra hårda, men för de flesta är det till hjälp att vara mer street smart för att inte ta åt sig när någon är otrevlig.

Här är sju tips på hur du kan göra. De handlar inte så mycket om att komma på smarta kommentarer utan mer om hur du kan hantera situationer på ett bra sätt.

Definiera om – acceptera inte automatiskt andras definition av situationen. Sätt saker i ett annat ljus och gör det så att du lägger grunden för en bra dialog framöver. Om någon säger ”Jag vill inte bråka om det här” svara ”Det här är en diskussion, inte ett bråk. Och du är ju bra på att diskutera.” 

Formulera om – blir du själv beskriven på ett negativt sätt, se till att formulera om det genom att förklara varför du gör som du gör. Om någon säger att du driver på för mycket eller är för envis, säg ”Jag är så engagerad i det här, det känns viktigt att vi kommer framåt”.

Påminn – är den som säger något negativt i vanliga fall trevlig så framhåll det. ”Vi brukar ju kunna samarbeta bra. Det finns väl ingen anledning att ändra på det nu?”

Ta om – vem som helst kan oavsiktligt råka säga något som väcker känslor. Ge personen en chans att tänka över och förändra sitt budskap. Prova med: ”Det där borde väl gå att säga på ett trevligare sätt” eller ”Menade du det jag tror att jag hörde?”

Fråga – saker kan uppfattas olika. Innan du reagerar negativt, fråga: ”Kan du klargöra vad du menade nu?”

Ta på regnkappan – låt inte andra trycka ner dig eller dra undan mattan från det jobb du gjort. Abdikera inte från din position utan låt kommentaren rinna av dig som från en regnkappa och se till att tala om det. ”Jag är som tur är inte lättkränkt, speciellt inte av en engångshändelse som den här.”

Avgränsa – styr diskussionen bort från personliga motsättningar genom att fokusera på processen. ”Vi verkar vara överens om vad vi ska göra men har lite svårigheter med hur vi ska göra det.” Då avgränsar du problemet i stället för att möta ett jätteproblem.

Källa: Harvard Business Review

Taggar:

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här