nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Säljare bryter ofta mot IT-policyn.

Säljare bryter mot IT-policy

Var tredje säljare använder IT-verktyg som är förbjudna enligt företagets IT-policy. Det visar en undersökning som gjorts av IT-företaget WMware.

Undersökningen, som bygger på ett hundratal intervjuer av personer med sälj- och hr-ansvar i medelstora företag, visar att 32 procent av säljarna använder IT-verktyg som är förbjudna enligt det egna företagets policys. Det kan handla om molntjänster eller privata datorer, med målet att kunna arbeta effektivare. Samtidigt visar den att bara hälften av säljarna har tillgång till de IT-verktyg som behövs för att kunna maximera försäljningen, det kan handla om exempelvis affärssystem på distans.

Det finns cirka 90 000 företagssäljare i Sverige, vilket gör det till landets fjärde största yrkesgrupp och intervjuerna visar att två tredjedelar av dem anser det viktigt att ha rätt IT-verktyg för att kunna arbeta effektivt utanför kontoret

Ändå visar undersökningen att långt ifrån alla företag möter sina säljares önskemål när det gäller IT-policy och två tredjedelar att företagen har en omodern policy för IT och mobilitet. Och det är just resultaten som tyder på att det är bristen på efterfrågade IT-verktyg som gör att säljarna bryter mot företagens säkerhetsföreskrifter.

– Flexibilitet och inspiration är A och O inom försäljning. Därför är det bekymrande att så många säljare känner att de inte har de verktyg de behöver i sitt arbete, säger Per Gustafsson, Sverigechef WMware. Situationen påverkar i slutändan inte bara företagets lönsamhet utan gör det också svårare att attrahera och behålla medarbetare.

Taggar:,

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här