nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Säljare bryter ofta mot IT-policyn.

Säljare bryter mot IT-policy

Var tredje säljare använder IT-verktyg som är förbjudna enligt företagets IT-policy. Det visar en undersökning som gjorts av IT-företaget WMware.

Undersökningen, som bygger på ett hundratal intervjuer av personer med sälj- och hr-ansvar i medelstora företag, visar att 32 procent av säljarna använder IT-verktyg som är förbjudna enligt det egna företagets policys. Det kan handla om molntjänster eller privata datorer, med målet att kunna arbeta effektivare. Samtidigt visar den att bara hälften av säljarna har tillgång till de IT-verktyg som behövs för att kunna maximera försäljningen, det kan handla om exempelvis affärssystem på distans.

Det finns cirka 90 000 företagssäljare i Sverige, vilket gör det till landets fjärde största yrkesgrupp och intervjuerna visar att två tredjedelar av dem anser det viktigt att ha rätt IT-verktyg för att kunna arbeta effektivt utanför kontoret

Ändå visar undersökningen att långt ifrån alla företag möter sina säljares önskemål när det gäller IT-policy och två tredjedelar att företagen har en omodern policy för IT och mobilitet. Och det är just resultaten som tyder på att det är bristen på efterfrågade IT-verktyg som gör att säljarna bryter mot företagens säkerhetsföreskrifter.

– Flexibilitet och inspiration är A och O inom försäljning. Därför är det bekymrande att så många säljare känner att de inte har de verktyg de behöver i sitt arbete, säger Per Gustafsson, Sverigechef WMware. Situationen påverkar i slutändan inte bara företagets lönsamhet utan gör det också svårare att attrahera och behålla medarbetare.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här