nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Säljare bryter ofta mot IT-policyn.

Säljare bryter mot IT-policy

Var tredje säljare använder IT-verktyg som är förbjudna enligt företagets IT-policy. Det visar en undersökning som gjorts av IT-företaget WMware.

Undersökningen, som bygger på ett hundratal intervjuer av personer med sälj- och hr-ansvar i medelstora företag, visar att 32 procent av säljarna använder IT-verktyg som är förbjudna enligt det egna företagets policys. Det kan handla om molntjänster eller privata datorer, med målet att kunna arbeta effektivare. Samtidigt visar den att bara hälften av säljarna har tillgång till de IT-verktyg som behövs för att kunna maximera försäljningen, det kan handla om exempelvis affärssystem på distans.

Det finns cirka 90 000 företagssäljare i Sverige, vilket gör det till landets fjärde största yrkesgrupp och intervjuerna visar att två tredjedelar av dem anser det viktigt att ha rätt IT-verktyg för att kunna arbeta effektivt utanför kontoret

Ändå visar undersökningen att långt ifrån alla företag möter sina säljares önskemål när det gäller IT-policy och två tredjedelar att företagen har en omodern policy för IT och mobilitet. Och det är just resultaten som tyder på att det är bristen på efterfrågade IT-verktyg som gör att säljarna bryter mot företagens säkerhetsföreskrifter.

– Flexibilitet och inspiration är A och O inom försäljning. Därför är det bekymrande att så många säljare känner att de inte har de verktyg de behöver i sitt arbete, säger Per Gustafsson, Sverigechef WMware. Situationen påverkar i slutändan inte bara företagets lönsamhet utan gör det också svårare att attrahera och behålla medarbetare.

Etiketter:,

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här