nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Kunder vill inte bara köpa en produkt, de vill också ha hjälp och service i övrigt. Det gäller oavsett om ni säljer borrar eller hundar. FOTO: Shutterstock

Sälj inte bara produkter – ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

I en hårdnande konkurrens kräver kunderna oftare att leverantören tar mer ansvar för service och underhåll, menar Christian Kowalkowski, biträdande professor i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet och en av författarna till boken ”Service Strategy in Action: A Practical Guide for Growing Your B2B Service and Solution Business”.

Han påpekar att tjänster generellt är mindre konjunkturkänsliga än produkter och att tjänster kan skapa strategiska partnerskap mellan kund och leverantör.

Men det finns också risker. Om tjänsterna inte fungerar så drabbar det hela varumärket.

Nya uttryck

Att se sina produkter som tjänster handlar i grunden om att se vilken nytta de gör för kunden. I stället för att sälja lampor säljer man belysning, i stället för truckar och lastbilar levereras transportkapacitet.

För en husdjurskedja kan det också handla om att satsa på trimning, utbildning, hunddagis och -pensionat.

Kunskapen har inte nått ut

Christian Kowalkowski och hans medförfattare Wolfgang Ulaga, professor och chef för Center for Services Leadership, Arizona State University, menar att det finns massor av forskning om att gå från produkter till tjänster, men att industrin inte har tagit till sig den.

Därför har de skrivit boken och i den går de bland annat igenom hur företag vet om de är redo för ”tjänstefiering”, hur de gör det bästa av befintliga tjänster, hur man är innovativ runt möjligheterna och hur förändringen går till.

 

 

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här