nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Kunder vill inte bara köpa en produkt, de vill också ha hjälp och service i övrigt. Det gäller oavsett om ni säljer borrar eller hundar. FOTO: Shutterstock

Sälj inte bara produkter – ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

I en hårdnande konkurrens kräver kunderna oftare att leverantören tar mer ansvar för service och underhåll, menar Christian Kowalkowski, biträdande professor i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet och en av författarna till boken ”Service Strategy in Action: A Practical Guide for Growing Your B2B Service and Solution Business”.

Han påpekar att tjänster generellt är mindre konjunkturkänsliga än produkter och att tjänster kan skapa strategiska partnerskap mellan kund och leverantör.

Men det finns också risker. Om tjänsterna inte fungerar så drabbar det hela varumärket.

Nya uttryck

Att se sina produkter som tjänster handlar i grunden om att se vilken nytta de gör för kunden. I stället för att sälja lampor säljer man belysning, i stället för truckar och lastbilar levereras transportkapacitet.

För en husdjurskedja kan det också handla om att satsa på trimning, utbildning, hunddagis och -pensionat.

Kunskapen har inte nått ut

Christian Kowalkowski och hans medförfattare Wolfgang Ulaga, professor och chef för Center for Services Leadership, Arizona State University, menar att det finns massor av forskning om att gå från produkter till tjänster, men att industrin inte har tagit till sig den.

Därför har de skrivit boken och i den går de bland annat igenom hur företag vet om de är redo för ”tjänstefiering”, hur de gör det bästa av befintliga tjänster, hur man är innovativ runt möjligheterna och hur förändringen går till.

 

 

Fler nyheter

Framtidens kvinnliga ledare 2019 korad

När chefsorganisationen Ledarna rankar landets främsta 75 chefer som är kvinnor upp till 35 år hamnar Stina Andersson, som nyligen tog en nyskapad nyckelroll i koncernen Axel Johnsson som Chief Operating Officer, högst upp på listan. Hennes långsiktiga målsättning är att bli vd för ett stort företag.

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

Helhetstänk viktigt vid vd:s löneförhandling

Enligt statistik från Svenskt Näringsliv låg medianlönen för en svensk vd 2017 på 76 000 kronor i månaden. Men när en blivande vd ska förhandla om lönen gäller det att väga in mycket mer än kronor och ören.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här