nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Sälj in strategin i hissen

Vad är vi för ett företag, egentligen? Frågan kan uppfattas som banal, men den är faktiskt inte så dum. I det här numret (VD 5 2015) har vi fördjupat oss inom strategiarbete. Hur gör vi för att formulera en strategi bortom konkurrens, hur får vi med oss organisationen och hur gör vi för att driva igenom våra planer?

En av många lärdomar är att alla smarta strategier kan förmedlas i en engagerande tagline. Den behöver inte vara uttalad av företaget, men tänk så bra med en enda mening som säger allt om vilka vi är. Inom personlig utveckling och karriärvässning talas det ofta om ”hisspitch”, man ska hinna presentera sig och sina kvalitéer och göra intryck under en hisstur. Hinner du presentera er strategi inom loppet av någon minut?

Taggar:

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här