nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Sälj in strategin i hissen

Vad är vi för ett företag, egentligen? Frågan kan uppfattas som banal, men den är faktiskt inte så dum. I det här numret (VD 5 2015) har vi fördjupat oss inom strategiarbete. Hur gör vi för att formulera en strategi bortom konkurrens, hur får vi med oss organisationen och hur gör vi för att driva igenom våra planer?

En av många lärdomar är att alla smarta strategier kan förmedlas i en engagerande tagline. Den behöver inte vara uttalad av företaget, men tänk så bra med en enda mening som säger allt om vilka vi är. Inom personlig utveckling och karriärvässning talas det ofta om ”hisspitch”, man ska hinna presentera sig och sina kvalitéer och göra intryck under en hisstur. Hinner du presentera er strategi inom loppet av någon minut?

Taggar:

Fler nyheter

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

7 steg till en förbättringskultur

Att arbeta med ständiga förbättringar är nödvändigt i de flesta organisationer. Men hur får man till den rätta glöden hos medarbetarna? Hur bygger man som ledare en kultur av ständiga förbättringar?
– Gör det så enkelt som möjligt. Teorier och modeller i all ära – men det är vad man gör i vardagen som spelar roll, säger ledarutvecklaren Ola Ljunggren Bergeå.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här