nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Sälj in strategin i hissen

Vad är vi för ett företag, egentligen? Frågan kan uppfattas som banal, men den är faktiskt inte så dum. I det här numret (VD 5 2015) har vi fördjupat oss inom strategiarbete. Hur gör vi för att formulera en strategi bortom konkurrens, hur får vi med oss organisationen och hur gör vi för att driva igenom våra planer?

En av många lärdomar är att alla smarta strategier kan förmedlas i en engagerande tagline. Den behöver inte vara uttalad av företaget, men tänk så bra med en enda mening som säger allt om vilka vi är. Inom personlig utveckling och karriärvässning talas det ofta om ”hisspitch”, man ska hinna presentera sig och sina kvalitéer och göra intryck under en hisstur. Hinner du presentera er strategi inom loppet av någon minut?

Taggar:

Fler nyheter

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här