nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Chef vattnar plantan som är efterträdaren
Gå inte i fällan att automatiskt välja kandidater som är som du när du odlar framtida vd-kandidater. FOTO: Shutterstock

Säkra det framtida ledarskapet

Har du en plan för vem eller vilka som kan ta över efter dig den dag du slutar som vd? Även om det är styrelsens uppgift att utse en ny vd så har du som innehavare av posten den avgörande rollen för att få fram bra kandidater. Här är tips på hur du gör.

Vänta inte

Att få fram kandidater till vd-posten ska vara ett ständigt pågående arbete. Se till att de som väljs som kandidater får lära sig alla delar av företaget och komplettera det med ledarutveckling. Ha en individuell plan för var och en av kandidaterna och ge dem feedback på hur de utvecklas.

Tänk framtid – inte nutid

I grunden är det kunskap och erfarenhet, ledaregenskaper samt personliga egenskaper och värderingar som avgör vilka som är lämpliga kandidater. Men det behöver kopplas till företagets strategi på kanske fem till åtta års sikt. Vilka egenskaper blir viktiga för en vd då? Uppdatera kriterierna allt eftersom omvärlden förändras. Om det behövs nya perspektiv kan det förstås vara aktuellt att rekrytera vd externt.

Var inte partisk

Gå inte i fällan att automatiskt välja kandidater som är som du eller som du kan se till blir som du. Utse inte heller en svag kandidat som behöver mycket lång tid för att axla rollen, för att på så sätt se till att du behöver stanna länge som vd. Se också till att de som utser kandidater kan säga vad de tycker, inte bara känna av vad du tycker.

Se helt enkelt till att ha objektiva kriterier så att ni får den bästa möjliga vd:n för att driva företaget vidare.

Källa: McKinsey

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här