nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Så tar du kommandot över intervjun

Mediatränaren John Göransson tycker att man ska se intervjun som en chans att föra ut företagets budskap.

Får du svettningar och tunghäfta av blotta tanken på att bli intervjuad av tv eller tidningar? Ger Sverker Olofsson på Plus dig panikkänslor? Lugn, bara lugn. Vd-tidningen benar ut vad som kan vara bra – och mindre bra – att tänka på i kontakten med media.

Att bli intervjuad av tv och tidningar är inte ett läxförhör där det handlar om att svara på mer eller mindre kluriga frågor. I stället ska man se intervjun som en möjlighet att föra ut företagets budskap. Det menar John Göransson, före detta journalist och numera medietränare på företaget Medial kommunikation i Stockholm.

– Det är lönsamt att synas på redaktionell plats. Det grundläggande i medieträning handlar om att lära talespersoner på företag att föra ut företagets budskap i kontakten med journalister, säger han.

Förmedla företagets budskap

Han menar att det är lätt i en intervjusituation att glömma bort att det inte är en som ger och en som tar och tycker att man i stället ska se på intervjun som vilket samtal som helst där båda parter kan få ut någonting av situationen.

– Det är lätt att hamna i en sorts läxläsningsförhör och glömma bort att det faktiskt kan vara spännande och att man har saker att berätta om sitt företag, säger John Göransson.

Det grundläggande i medieträning är att lära sig att det är företagets budskap man vill förmedla och när den grunden väl är lagd behöver man lära sig verktygen för att förmedla budskapen. Det första verktyget är att förstå hur media fungerar och vad media vill ha ut av just dig. Sedan är det viktigt att inse hur man ska förmedla budskapen och slutligen att man levererar dem på ett bra sätt.

Chans bygga sitt varumärke

När John Göransson håller utbildningar så tränar han ofta personerna framför kameror, eftersom tv kräver mer än andra medier och man tvingas hantera hela spektrat av utryck. Man lär sig tänka på röst, tonfall, kroppsspråk och ordvalen man använder måste vara betydligt spetsigare. Han berättar att man har mycket att vinna på att kunna hantera media eftersom en person som blir bra på att prata med journalister och som även journalisten tycker blir bra i intervjusituationer får mer utrymme i media.

– När en journalist intervjuar någon vill de ha någon som levererar, som ger bra citat och är slagfärdig. Kan man leverera får man vara med och det bygger varumärket, säger John Göransson.

I andra ändan av medieträningen finns krisaspekten och även den måste man lära sig att hantera. När man hamnar i en krissituation, där man riskerar att få stryk är det viktigaste, mest grundläggande att visa empati, ansvar och aktivitet. Vid sådana tillfällen är det också viktigt att kunna improvisera och att vara snabb i tanke och handling.

Läsa av situationer

Om man inte kan svara på en fråga så tycker John Göransson att man ska tala om det för journalisten. Men då är det också viktigt att tala om varför man inte kan svara. Innan en intervju måste man också bestämma sig vad man kan och inte kan prata om. Han säger att en vd kan tappa balansen av ovana frågor, men poängterar att man alltid måste vara beredd på att journalisten är fri att ställa vilken fråga den vill.

Det finns tillfällen då det inte alltid är en fördel av att vara medietränad, men de fallen är enligt John Göransson få och i de flesta fall beror det i så fall på vilken medietränare man haft. Han har stött på medietränare som berättat för personer att ”säg så” i den och den situationen, men det är något som han avråder från. I stället ska man vara lyhörd och läsa av situationer och tänka att varje intervju är ett nytt samtal.

– Det finns söndertränade människor som skapar en mekanik när de pratar istället för att vara människa. Det är inte bra. Ofta beror det på att människan inte är bekväm med den offentliga rollen, säger John Göransson.

 

Taggar:

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här