nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Babblande huvud
Ett samtal ska vara en dialog, inte en arena. Stoppa dig själv innan andra tröttnar. FOTO: Shutterstock

Så ser du till att ditt prat blir dialog i stället för monolog

Att tala är silver, att tiga är guld, heter det, och ibland blir det för mycket av talandet – speciellt för dig som vd. Här är några knep att ta till om du behöver stoppa ditt eget ordflöde.

Alla vill innerst inne bli lyssnade på. Att prata om oss själva frisätter också hormonet dopamin som får oss att må bra, så det går faktiskt att utveckla ett slags beroende av den känslan. Men när andra redan tröttnat är det ingen bra idé att fortsätta prata för att försöka reda upp situationen och få den andra intresserad igen. Du som vd kan vinna på att inte prata i tid och otid.

Så här kan du göra för att stoppa dig själv i tid.

Följ trafikljusregeln

Den mest handfasta metoden är att räkna sekunder. Se tiden som ett trafikljus. De första 20 sekunderna du pratar är det grönt, då orkar oftast även de mest otåliga lyssna. Sedan blir det gult ljus. Att prata mer än 30 sekunder är sällan bra. Vid 40 sekunder är det rött ljus, då måste du sluta.

Analysera

Varför pratar du länge? Känns det bara bra? Behöver du prata för att komma fram till vad du menar? Eller passar du på att prata när du äntligen träffar någon som inte själv tar upp hela talutrymmet? Oavsett anledning så bidrar en monolog inte till ett bra utbyte eller bättre relationer. Om du inser att du pratar för att verka smart – sluta, det verkar nämligen inte smart alls.

Träna i telefon

Om du inte har en känsla för hur länge du ska prata, träna när du pratar i telefon. Ha en klocka framför dig och skapa en känsla för hur långt 20 respektive 40 sekunder är. Sikta på att sluta när det fortfarande är grönt, inom 20 sekunder.

Samtala

Till slut, också 20 sekunder kan vara för lång tid om du inte inkluderar den andra i samtalet. Glöm aldrig att ett samtal är ett utbyte, inte en arena. Ställ frågor, bygg vidare på det den andra säger, skapa en dialog och få utbyte av varandra.

Källa: Harvard Business Review

Taggar:

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här