nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Så motiverar du – helt gratis

De medarbetare som känner sig väl omhändertagna, tar i sin tur väl hand om varandra och om kunderna. Du som vd kan både motivera och engagera medarbetare utan att det kostar dig något alls – mer än insikter.

En undersökning genomförd av det amerikanska rekryteringsföretaget Glassdoor, visar att var femte tillfrågad medarbetare uppger att chefens eller vd:s inverkan på deras arbetssituation är negativ och drastiskt påverkar produktiviteten.

Det som är verkligt intressant i undersökningen är att 65 procent uppger att de skulle göra bättre ifrån sig och känna större arbetstillfredsställelse om de fick mer erkännande och mer frekvent positiv återkoppling för det jobb de faktiskt gör.

Endast 35 procent säger att de skulle känna sig bättre till mods om de fick mer pengar i lönekuvertet.

Motivation, engagemang och känslan av arbetstillfredsställelse hänger alltså inte bara på ekonomiska incitament – en stor del är helt och hållet avhängig vilken typ av ledarskap organisationen har.

Arbetsplatser med engagerade och goda ledare har upp till 50 procent färre olyckstillbud och 43 procent färre kvalitetsbrister, visar en undersökning från Gallup. De medarbetare som känner sig väl omhändertagna, tar i sin tur väl hand om kunderna, konstaterar Great Place to Work Institute.

Så här kan du jobba för att motivera och engagera:

1. Utveckla dina medarbetare. Erbjud konstruktiv återkoppling och ge medarbetarna möjlighet att växa i nya projekt och med nytt ansvar och nya mandat. Forskning visar att vi känner som mest stolhet när vi fått höja ribban, arbetat hårt – och fått förutsättningar att lyckas.

2. Bekräfta ett väl genomfört arbete. Att ge kvalitativ positiv återkoppling har den uteslutande största inverkan på motivation, engagemang och arbetslust och ger återverkningar i hela organisationen.

3. Skapa en god arbetsmiljö. Visa personligt engagemang och empati, så att medarbetarna vet att de kan verka i en miljö där de känner sig förstådda och delaktiga, sedda och omgärdade av omsorg och välvilja.

4. Delegera. Bryt ner i verksamheten i delprojekt och ge medarbetarna mandat att hitta lösningar och utveckling. Bygg in återkoppling i projektplanerna. Forskning visar att medarbetare som får mandat att arbeta i avgränsade projekt tenderar att anstränga sig extra.

5. Bygg laganda. Du behöver inte lägga tusentals kronor på att dina medarbetare ska gå på glödande kol tillsammans en gång om året; det finns enklare sätt att bygga laganda. Ett tips är att vara noga med att skapa ytor på arbetsplatsen där medarbetare kan mötas över avdelnings- och yrkesrollsgränser. Ett sätt är att prova arbetsplatsrotation någon dag i veckan. Låt kundtjänst byta plats med säljarna, släpp in säljarna i produktionen, låt produktionen se hur din dag som vd ser ut. Laganda handlar till stor del om förståelse för helheten och att inte göra vissa uppdrag i företaget till anonyma zoner.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här