nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Jörgen Svedberg är konsult på Canea.

Så lyckas ledningsgruppen med strategin

Vi vet alla att det är enklare att ta fram strategin än att implementera den och att det är i ”görandet” som det visar sig om vi är vassare än konkurrenterna eller inte. Nedan kommer några konkreta tips för ledningsgrupper.

Förankra ordentligt innan ni tar beslut.

Ofta har ni i ledningsgruppen diskuterat förändringsarbetet kopplat till den nya strategin under lång tid innan beslut. Ni har ett stort försprång. Istället för att snabbt kommunicera strategin behöver ni göra ett förankringsarbete. Målet med det är att medarbetarna ska känna ägarskap för kommande förändring, då kommer det egna ansvarstagandet för att vara med och driva strategin framåt att öka. Förankringen behöver inte vara avancerad. Se till att ha bakgrund och riktning klar, bjud sedan in till dialogmöte för att kommunicera riktningen och låt dem arbeta fram förslag på vad som behöver förändras.

Se till att alla förstår varför just denna strategi behövs.

Det är först när man förstår varför, även om man kanske inte gillar det, som viljan till ansvarstagandet ökar. Tyvärr räcker det inte att förklara en gång. Många behöver höra det 10 gånger för att det ska sjunka in och andra behöver själva få fundera ut varför. Att organisationen behöver tid och olika sätt att förstå varför missar många ledningsgrupper. Igen, det behöver inte vara avancerat men det behöver repeteras många gånger och ni behöver göra det enkelt för medarbetare att få ställa sina varför-frågor.

Läs även: Allt viktigare med strategisk utveckling i ledningsgruppen.

Låt de som ska genomföra strategin arbeta fram hur och när.

Ni i ledningsgruppen tar såklart beslut om strategin när det gäller vad och ambitionsnivå. Ni kommer förmodligen att ha idéer om både tidsplan och hur strategin bör genomföras men gå inte i fällan och ”lås det” i strategin innan andra chefer och nyckelpersoner har fått ge förslag på hur och när strategin ska genomföras. Än mer effektfullt för det egna ansvarstagandet är om ni ger respektive ”avdelning” ett tydligt mandat att själva arbeta fram sin del av strategin när det gäller hur och när.

Läs även: 8 svåra frågor om ditt företags strategi.

Uppföljning räcker inte, sätt av tid för att hjälpa till där det behövs mest.

Många ledningsgrupper slarvar med uppföljning, det blir lätt så när nya utmaningar dyker upp. Minst lika viktigt är det att ni i ledningen sätter av tid för att kunna rycka in och hjälpa till där det behövs mest. Det kan handla om allt från ytterligare förankring till att stötta en mellanchef eller grupp i själva förändringsarbetet. Underskatta inte symboleffekten av att ni i ledningen är med och ”kavlar upp ärmarna”!

 

Fakta:

Jörgen Svedberg är affärsområdeschef Ledarskaparna på Canea Partner Group.

Taggar:

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här