nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Så lyckas du med förändringen

Den som leder en förändring måste ha kunskaper om hur olika människor reagerar på omställningar. Kommunikation är en avgörande faktor i all förändringsledning.

Vi är alla utsatta för ständiga förändringar. Politiska förändringar, tekniska landvinningar, skiftande kundkrav, oväntade konkurrenter på en global, komplex och snabbfotad marknad. Din verksamhets förmåga att förändras är starkt förknippad med förmågan till anpassning. Förändringar kan vara små, ständigt pågående och stegvisa, eller stora strukturella och omfattande. För att lyckas med förändringledning är det viktigt att skilja på förändring och transformation.

Förändringen är det faktiska skeendet utanför oss: Kundernas krav har förändrats. Marknaden ser annorlunda ut. Ni behöver jobba med ett nytt crm-verktyg för att optimera verksamheten. Det finns en ny strategi eller målsättning inom verksamheten.

Reaktionen på förändring

Det som sker inuti medarbetare är transformation, alltså varje individs reaktioner på, och attityder till, de yttre förändringarna. Vi välkomnar eller motsätter oss förändringar, beroende på vad det är för slags förändring. Reaktionerna är individuella och hänger samman med vår identitet och hur vi tidigare upplevt förändringar.

Fler nyheter

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

7 steg till en förbättringskultur

Att arbeta med ständiga förbättringar är nödvändigt i de flesta organisationer. Men hur får man till den rätta glöden hos medarbetarna? Hur bygger man som ledare en kultur av ständiga förbättringar?
– Gör det så enkelt som möjligt. Teorier och modeller i all ära – men det är vad man gör i vardagen som spelar roll, säger ledarutvecklaren Ola Ljunggren Bergeå.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här