nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Så kan du som vd bidra till en bättre säljorganisation

Vad kan du som vd göra för att bygga och stötta en fungerande och framgångsrik säljorganisation?

Här är några enkla ledarskapsåtgärder som på olika sätt bidrar till bättre prestationer bland dina säljare.

1. Visionera – en duktig och framgångsrik vd är duktig på att staka ut vägen mot framtiden genom inspirerande visioner och mål och att konkretisera och levandegöra målen, så att säljarna känner lust att följa med på resan.

2. Missionera – en framgångsrik vd bygger varumärket såväl externt som internt och tar till vara på möjligheten att göra säljarna till varumärkesambassadörer.

3. Utveckla – se till att säljarna ständigt utvecklas i sin roll genom att agera coach, mentor och utveckla deras kvalitativa förmågor.

Forskning och beprövad erfarenhet visar föga förvånande att det är viktigt att ha rätt kompetens hos säljare. De bästa säljarna har en inbyggd förmåga att på ett naturligt sätt ta människor och skapa ett förtroende. Mer förvånande är kanske att det är ännu viktigare att ha en fungerande organisation som stöttar säljarna.

Målstyrning och tydlig kommunikation stärker beteenden som skapar framgång och lönsamhet. Det är mycket viktigt att konstatera att det är organisationen som helhet – inte bara säljarbetet – som avgör hur väl försäljningen lyckas.

I dag handlar försäljning dessutom i allt högre utsträckning om att förstå och anpassa sig till hur kunderna köper, snarare än att skärskåda sin egen säljprocess.

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här