Behåll lugnet och lyssna
Undvik att reagera direkt. Be personen att berätta mer. Avsätt tid på en gång för att lyssna: Vad är det för företag, vilken bransch, vad är det för chef, kollegor och för jobb? Fråga vad, när, vilka och hur: Vad ska du göra? När är det aktuellt? Vilka ska du jobba med och hur jobbar de, med vilka tekniker?
Träffas och prata. Får du beskedet via e-post, gå genast till personen, boka ett möte eller prata via Skype. Inget väger tyngre än att du är närvarande och har ett öppet samtal.
Är det en bluff?
Ibland använder medarbetare ett jobberbjudande för att få högre lön eller befordran. När du ställer detaljerade frågor märks det ofta om personen är genuint glad åt det andra jobbet eller inte. Om du är säker på att personen bluffar och bara försöker få fördelar, syna korten på något sätt. Om personen allvarligt tänkte sluta så skulle personen nog gå i alla fall, är det en bluff så har du fått veta mer om hur personen fungerar.
Hur värdefull är medarbetaren?
Hur värdefull medarbetaren är för företaget avgör hur nästa steg.
Om du inte är ledsen att personen slutar, ta reda på varför personen slutar, önska lycka till och planera för hur ni får en bra överlämning.
Är medarbetaren i stället en stjärna som du vill behålla: Ta reda på vad som gör det andra jobberbjudandet bättre. Lyft fram fördelarna för medarbetaren med att stanna och vad du kan erbjuda i form av nya utvecklingsvägar, utbildning, högre lön längre fram, fler eller färre resdagar eller vad det än kan handla om.
Undvik att direkt höja lönen, det är sällan det avgörande och blir då bara en tillfällig lösning.
Bränn inga broar
Även om det är så att det är en värdefull medarbetare som slutar, bli inte sur. Ha ett exitsamtal så att du får feedback och förslag om jobbet, organisationen och dig själv som vd. Planera också för en passande avtackning med gruppen, tacka medarbetaren och fira att du och företaget har hjälpt den här personen att växa. Håll sedan kontakten.
Förhindra nästa uppsägning
När någon slutar får du mer kunskap om vad andra företag erbjuder och därmed vad som kan få andra medarbetare att sluta. Se till att öka din attraktivitet som arbetsgivare. Det ska inte vara så att det enda tillfället när medarbetare får veta att de är uppskattade är när de säger upp sig.
Källa: Harvard Business Review