nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Person som knockas
Du lyckas bättre med tuffa samtal om ditt mål är att lösa problemet, inte att knocka medarbetaren. FOTO: Shutterstock

Ge tuff feedback – utan att knocka medarbetaren

Blir du svettig och skakig av att ta det där svåra samtalet med en medarbetare? Att ta tag i problem och känsliga ämnen behöver inte bli en boxningsmatch. Så här ger du negativ feedback som bygger upp, inte bryter ner.

1. Byt fokus

Sluta tänka att du ska ha ett ”jobbigt samtal”. Fokusera i stället på det du vill uppnå. Tänk att du ska ha ett konstruktivt samtal för att ni ska utvecklas, eller att du ska föreslå en annan lösning.

2. Förbered

Du måste kunna hantera situationen på ett lugnt och tydligt sätt och möta den andra personen även om han eller hon börjar skrika och skälla eller bryter ihop och börja gråta.

För att klara det behöver du tänka igenom situationen i förväg. Skriv ner några punkter som du vill få fram, men skriv inte ett manus. Var flexibel, ha några alternativa handlingsvägar och håll språket enkelt och neutralt.

3. Välj tid och plats med omsorg

Det är viktigt att ta upp problem så snabbt som möjligt men du ska heller inte stressa det.

Målet är att lösa problemet, inte att hämnas på den som orsakat det. Att ha den inställningen ökar dina chanser att lyckas.

Rätt plats behöver inte vara på jobbet. Kanske ska ni prata på ett kafé? Men är ni på jobbet, välj en bra plats där ingen annan kan höra vad ni säger. Gör också situationen så informell som möjligt. Sitt inte bakom ett skrivbord.

4. Sluta tveka

Svaret på att sluta dra på svåra samtal är att göra feedback till en naturlig del av jobbet. Om du ser positiv och negativ återkoppling som en del av den dagliga kommunikationen, kommer svåra samtal inte att ses som en så jättestor grej.

Låt samtal blir något naturligt, regelbundet och informellt. Då har du kommit en bra bit på vägen.

Källa: Entrepreneur.com

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här