nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Så blir du ett presentationsproffs

Att hålla tråkiga presentationer är en av vd:ns största dödssynder. Vill du fånga människors intresse och vinna gehör för dina idéer? Då måste du kunna leverera ditt budskap på ett engagerat, lättförståeligt och retoriskt slipat sätt.

För att få reda på knepen bakom framgångsrik presentationsteknik har Vd-tidningen tagit en pratstund med Per Fredriksson, utbildningskonsult vid Svenska Retoriksällskapet. Han menar att grunden för att bli en skicklig talare är att a) gilla det man gör och b) känna att det man förmedlar är viktigt. Vilket långtifrån alla gör.

– En undersökning från USA har utrett vad folk är mest rädda för. Döden kommer på andra plats. Att tala inför andra toppar listan, säger Per Fredriksson och skakar på huvudet.

Det är enligt honom en sorglig inställning. Istället tycker han att alla ska se chansen att få påverka andra människor som en ära, ett privilegium. Och det är också så du som vd ska närma dig din presentation. Med respekt, entusiasm och glädje.

– Förutsätt inte att dina medarbetare ska vilja lyssna på dig enbart på grund av din position i verksamheten, utan se på deras tid som värdefull. Visst, du betalar dem för att sitta där, men uppmärksamhet och förtroende är något man förtjänar, konstaterar han.

Sätt dig i regissörsstolen

Ofta är framträdanden där personer verkar tala fritt från hjärtat allra bäst. Ironiskt nog kräver detta enligt Per Fredriksson både gedigen research och väl inövade stolpar. Som Winston Churchill en gång sade: ”Det finns inte mycket som kräver så noggranna förberedelser som ett improviserat tal”.

En bra start är att föreställa dig själv som en regissör: Vad vill jag ha sagt? Vilka talar jag till? Varför är innehållet viktigt för dem? Hur kan jag ge mentala bilder som väcker känslor? Försök starta åhörarnas inre filmprojektorer och illustrera gärna med belysande exempel. Kanske kan barnens genomskinliga spargris lånas för att skildra företagets budget?

– Allt går att göra intressant! Till och med hårda siffror och torr statistik kan livas upp genom att sättas i relation till något konkret. ”Tack vare att vi gjort så här så har vi lyckats öka med x procent…”. Poängtera med positivt värdeladdade ord hur fantastiskt verksamheten går (eller vad det nu rör sig om). Tänk också på att skapa en vi-känsla i gruppen, tipsar Per Fredriksson.

Skapa medvind, inte uppförsbacke

Början och slutet är de delar av en presentation som vi lättast minns. Därför är det viktigt att lägga energi på dessa – och att knyta ihop dem. Att behålla den röda tråden genom hela upplägget.

– På många sätt påminner ett tal om en flygning; de flesta olyckorna sker i samband med start och landning, blinkar Per Fredriksson, och förklarar att du som regel har 30 sekunder på dig att fånga dina åhörares nyfikenhet och få dem att lyssna.

Tänk gärna kärnfullt, roligt och överraskande. Men glöm inte paketeringen. All världens kvicka formuleringar hjälper nämligen föga om de levereras med en monoton eller tunn stämma från ett uttryckslöst ansikte.

Se istället till att ta sats som om du skulle sätta iväg utför en slalombacke, bukandas och inled leende med klar, energisk röst: ”Hej, vad trevligt att träffa er alla!” Eller något i den stilen. Var gärna frikostig med beröm och uppskattning.

– Konstpauser är också viktiga. Ta lite vatten och fukta strupen emellanåt. Om du plöjer på i ett rasande tempo orkar folk snart inte ta in det du säger, hur viktigt det än må vara. Våra hjärnor behöver få tid att smälta information för att vi ska ta den till oss, menar Per Fredriksson.

Slopa monologen

Många talare gör misstaget att uppmana till frågor efter anförandet. Tyvärr bidrar det till att folk hinner glömma vad de ville fråga eller börjar känna sig stressade över att det snart är kaffepaus.

– Inbjud till dialog! Underskatta inte andras åsikter av rädsla för att tappa tråden, utan se det som en tillgång när åhörarna undrar över något. Det skapar viktig dynamik och ger dig ytterligare chanser att förtydliga din sak. Håll också ögonkontakt så att du kan läsa av hur budskapet tas emot, råder Per Fredriksson.

Oavsett om det är bolagsstämma eller personaldag vinner du intresse på att våga gå utanför mallen. Bli gärna personlig, men för den delen inte privat. Att bjuda på sig själv öppnar för samhörighet och tankar som ”det där har jag också varit med om”.

Skämta emellertid aldrig på andras bekostnad. Ironi och sarkasm ska du också vara försiktig med. Både för att det finns folk som tolkar det du säger bokstavligt och för att det överlag bäddar för feltolkningar – helt i onödan. Med sådant vinner du varken förtroende eller respekt.

Taktik för teknik

Sist men inte minst: var på plats i god tid, känn in miljön och kontrollera tekniken. Det ger inga stilpoäng när du som talare står och bråkar med din bärbara dator och ett virrvarr av kablar, febrilt letar efter filer på usb-minnet eller nervöst skrattar åt en projektor som hängt sig.

– Att säga: ”Nu skulle jag egentligen ha visat, men… ” är en dödssynd som får publiken att undra vad de missat. Likaså att förlita sig för mycket på teknik, hamna i tidsnöd och inte hinna med alla bitar av sin överfulla power point-presentation. Då är det bättre att bygga presentationen på enkla stolpar, så att du snabbt kan anpassa innehållet efter situationen, menar han.

Råder du över upplägget själv så ta gärna presentationen på förmiddagen medan folk är på alerten hellre än direkt efter lunch, då åhörarna insjunkit i paltkoma. Det är otacksamt för både dig och dem.

– Tänk lite taktiskt, förbered dig väl. Men kom framför allt ihåg att det som verkligen behövs för att en presentation ska bli riktigt bra är engagemang och en positiv attityd. Människor som brinner för det de talar om är nämligen intressanta att lyssna till oavsett vad de egentligen pratar om, avslutar Per Fredriksson.

Taggar:

Fler nyheter

Vd:ns fyra arbetsstilar för tillväxt

Forskaren Jonas Fasth vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet har studerat hur företagsledare arbetar i praktiken för tillväxt. Hans slutsats är att det är företagsledaren tillsammans med sin personal och sitt nätverk som utvecklar förutsättningar för tillväxt.

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här