nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Så blir du en attraktiv arbetsgivare

Dagens medarbetare vill, och söker aktivt, efter arbetsgivare som tar ställning. Meningsfullhet och sammanhang är den viktigaste motivationsfaktorn. På Ledningsgruppsdagen fick deltagarna tips för att bli en attraktiv arbetsgivare.

Redan som kärlekskrank sexåring kom Thomas Nyberg på Insightlab i kontakt med sitt personliga varumärke. Han var kär i en tjej som dock verkade mer intresserad av hans kompis Krille. Med ett barns slutledningsförmåga kom han fram till att det berodde på att Krille hade en snygg virvel i håret. Ett misslyckat klippförsök och många år senare var insikten istället att det handlar om att hitta det unika med sig själv och lyfta fram det istället för att kopiera andra.

Thomas Nyberg lyfter fram en undersökning från PWC som visar att 90 procent av medarbetare födda från 80-talet och framåt vill jobba för en arbetsgivare där chefer och själva verksamheten tar ställning i samhällsfrågor som exemplevis hållbarhet och sociala aspekter.

– Vi söker ett sammanhang i större utsträckning än vi söker ett jobb. Meningsfullhet och sammanhang är otroligt viktigt. Arbetsgivare behöver arbeta med kulturen för att locka talangerna, säger han.

För att skapa medarbetarmotivation krävs det också att vi får känna oss kompetenta, det är dels viktigt att tänka på det gentemot sina kunder men också hur man som organisation stöttar sina medarbetare. Den tredje delen är personlig frihet. Det handlar om att kunna kombinera intressen och talanger för att få en engagerad medarbetare. Medarbetarsamtal är ett bra forum för att plocka upp intressen och kunna se nya synergier med medarbetarens talang.

Satsa på en kanal

Sociala medier kan vara ett sätt för att locka nya talanger och lyfta upp kulturen. Men även om de flesta organisationer befinner sig i dessa kanaler är inläggen ofta få och opersonliga. Det finns dock de som tänkt till. Thomas Nyberg lyfter bland anat fram ortopedin på Norrlands universitetssjukhus som sjunger och dansar i videos på Youtube och därmed fått in jobbansökningar. Även amerikanska skoföretaget Zappos lyfter han fram för att de låter medarbetare sköta kommunikationen och rekryteringsprocessen.

– Många får än så länge inte någon stor utväxling på sociala medier, men tänk på att hellre bli stjärna på en kanal är att smådutta lite på olika. Det handlar om att skapa engagemang runt den kanal ni har valt.

Fler nyheter

Inom tillverkningsbranschen vill allt fler vara sin egen chef

I en trendrapport som Lernia presenterar och som grundar sig på en undersökning om tillverkningsbranschens framtid visar det sig bland annat att de som arbetar inom den gärna vill vara sin egen chef.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här