nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Så attraherar, utvecklar och behåller ni digital kompetens

48 procent av svenska företag anser att bristen på digital kompetens ökar. Samtidigt är medarbetare beredda att byta jobb om de inte får utvecklas digitalt. Det visar en undersökning från Capgemini och Linkedin. Här är deras sex råd om vad företag bör göra.

De mest efterfrågade digitala kompetenserna handlar om ”molnet”, cybersäkerhet, webbutveckling, apputveckling/design och användargränssnittsutveckling.

Samtidigt som företag oroas över brist på kompetens är många medarbetare oroliga över att deras kompetens inom digitalisering antingen redan är irrelevant eller i färd med att bli det, enligt rapporten.

Mer än hälften av de medarbetare som har digital kompetens i dag svarar att de kan tänka sig att byta jobb om de upplever att deras färdigheter stagnerar där de är. Nästan hälften säger att de sannolikt skulle lockas av företag som erbjuder bättre kompetensutveckling.

Många anställda upplever också att interna utbildningar inte är särskilt effektiva. Mer än hälften av de digitalt kompetenta respondenterna säger att de interna kurserna inte varit till någon nytta eller att de helt enkelt inte fått tid avsatt för att delta.

Men det behöver inte vara så här, skriver Capgemini i rapporten. Utifrån resultaten och erfarenheter från sina egna kunder ger de sex råd:

Attrahera digital kompetens

  • Se till att ha ledare som motsvarar vad de digitala talangerna vill ha.
  • Rekrytera på fler sätt för att nå målgruppen.

Utveckla digital kompetens

  • Skapa en miljö som prioriterar och belönar kompetensutveckling.
  • Gör upp tydliga utvecklingsvägar.

Behåll digital kompetens

  • Ge de digitala talangerna möjlighet att genomföra förändringar.
  • Erbjud flexibla sätt att arbeta.

Ladda ner hela rapporten ”The Digital Talent Gap”

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här