nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Så attraherar, utvecklar och behåller ni digital kompetens

48 procent av svenska företag anser att bristen på digital kompetens ökar. Samtidigt är medarbetare beredda att byta jobb om de inte får utvecklas digitalt. Det visar en undersökning från Capgemini och Linkedin. Här är deras sex råd om vad företag bör göra.

De mest efterfrågade digitala kompetenserna handlar om ”molnet”, cybersäkerhet, webbutveckling, apputveckling/design och användargränssnittsutveckling.

Samtidigt som företag oroas över brist på kompetens är många medarbetare oroliga över att deras kompetens inom digitalisering antingen redan är irrelevant eller i färd med att bli det, enligt rapporten.

Mer än hälften av de medarbetare som har digital kompetens i dag svarar att de kan tänka sig att byta jobb om de upplever att deras färdigheter stagnerar där de är. Nästan hälften säger att de sannolikt skulle lockas av företag som erbjuder bättre kompetensutveckling.

Många anställda upplever också att interna utbildningar inte är särskilt effektiva. Mer än hälften av de digitalt kompetenta respondenterna säger att de interna kurserna inte varit till någon nytta eller att de helt enkelt inte fått tid avsatt för att delta.

Men det behöver inte vara så här, skriver Capgemini i rapporten. Utifrån resultaten och erfarenheter från sina egna kunder ger de sex råd:

Attrahera digital kompetens

  • Se till att ha ledare som motsvarar vad de digitala talangerna vill ha.
  • Rekrytera på fler sätt för att nå målgruppen.

Utveckla digital kompetens

  • Skapa en miljö som prioriterar och belönar kompetensutveckling.
  • Gör upp tydliga utvecklingsvägar.

Behåll digital kompetens

  • Ge de digitala talangerna möjlighet att genomföra förändringar.
  • Erbjud flexibla sätt att arbeta.

Ladda ner hela rapporten ”The Digital Talent Gap”

Fler nyheter

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här