Ryktet går

Personligt Strunta i att försöka odla ditt personliga varumärke för att verka så bra och säljande som möjligt i andras ögon. Det som verkligen spelar roll är ditt professionella rykte. Genom att ta reda på hur andra uppfattar dig kan du få redskap som kan hjälpa dig framåt i karriären.

Ryktet går

Inte bara yta

Trendigt är att tänka på det personliga varumärket, och att putsa upp meriter och kontakter genom sociala mediesfärer som till exempel Linkedin. Det är information som du visserligen själv styr över, men egentligen inte vet hur andra uppfattar.

– För oss är det viktigare att först ta reda på ryktet, sedan föra ut det på webben. Många lockas av olika personlighetstest på nätet, men där är det automatiserade resultat. Det här är en hantverksmässig analys där vi med stor ödmjukhet kliver in i en persons professionella själ. Det är inte bara positiv feedback. Det vi presenterar är sanningen, för den uppstår alltid i betraktarens öga, menar Per Frykman.

Enligt honom kan du påverka ditt professionella rykte genom att se till att du hela tiden rör dig mot situationer där din talang kan sammanstråla med din ambition och engagemang, det vill säga sammanhang där du kan få som störst utlopp för dina styrkor. Ett gott råd är därför att sätta upp en ”att sluta göra-lista” och fasa ut arbetsuppgifter som du inte är bra på.

– Vad är det du som ledare vill uppnå under kommande halvår eller år? Inse vikten av att erfarenheten inte är avgörande, utan vad du med den i bagaget kan åstadkomma framåt. De faktorerna bör du vara medveten om. Är du det kommer du undermedvetet att fundera över: I vilka situationer känner jag engagemang? Var känner jag det inte? Sätt dem på din att sluta göra-lista och delegera ut dem! Du kanske är färdig med att jobba som chef? Fundera på vad du vill med resten av ditt liv och använd den nya presentationen till att ta dig vidare, tipsar Per Frykman.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.