nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Relationer och känslor påverkar familjeföretag

Hur engagerar sig familjemedlemmarna i ett familjeföretag? Vilken betydelse har identitet, relationer och känslor som stolthet och avund? Det ska forskare i Jönköping ta reda på i ett nytt projekt.

Sunda relationer och en konstruktiv hantering av känslor. Det är den psykosociala grunden för ett ”professionellt ägande” i familjeföretag.

Det här ska forskaren Ethel Brundin och universitetslektor Markus Plate vid Jönköping International Business School gå in närmare på i sin forskning om familjeföretag.

Fokus kommer att ligga på ägarfamiljen och deras strävan efter framgång från en generation till nästa. Hypotesen är att identitet, familjeförhållanden och känslor som skam, stolthet och avund har en mycket stor inverkan på hur familjemedlemmar engagerar sig i företaget, att det påverkar ägarfamiljens beslutsförmåga och att det får konsekvenser vid generationsväxlingar.

Fler nyheter

Hållbarhet en viktig fråga

En ny rapport visar att potentiella medarbetare anser att företag och organisationer som arbetar aktivt med hållbarhet har högre attraktionskraft. Likaså är det viktigt för många verksamheter att vara etablerade i en kommun som arbetar för hållbar utveckling.

AI kan hjälpa ledare

En ny studie visar att Artificiell intelligent, AI, förstärker framgångsrika ledares färdigheter, hjälper dem att sätta bättre mål och frigöra tid. AI kan hjälpa ledare att vara just ledare.

Nytt verktyg som stöttar chefer

Prevent har tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK tagit fram ett enkelt webbverktyg som ger tips och råd om hur man som ledare skapar en hållbar arbetsmiljö där alla trivs och känner sig delaktiga.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här