nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Relationer och känslor påverkar familjeföretag

Hur engagerar sig familjemedlemmarna i ett familjeföretag? Vilken betydelse har identitet, relationer och känslor som stolthet och avund? Det ska forskare i Jönköping ta reda på i ett nytt projekt.

Sunda relationer och en konstruktiv hantering av känslor. Det är den psykosociala grunden för ett ”professionellt ägande” i familjeföretag.

Det här ska forskaren Ethel Brundin och universitetslektor Markus Plate vid Jönköping International Business School gå in närmare på i sin forskning om familjeföretag.

Fokus kommer att ligga på ägarfamiljen och deras strävan efter framgång från en generation till nästa. Hypotesen är att identitet, familjeförhållanden och känslor som skam, stolthet och avund har en mycket stor inverkan på hur familjemedlemmar engagerar sig i företaget, att det påverkar ägarfamiljens beslutsförmåga och att det får konsekvenser vid generationsväxlingar.

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här