nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Relationer och känslor påverkar familjeföretag

Hur engagerar sig familjemedlemmarna i ett familjeföretag? Vilken betydelse har identitet, relationer och känslor som stolthet och avund? Det ska forskare i Jönköping ta reda på i ett nytt projekt.

Sunda relationer och en konstruktiv hantering av känslor. Det är den psykosociala grunden för ett ”professionellt ägande” i familjeföretag.

Det här ska forskaren Ethel Brundin och universitetslektor Markus Plate vid Jönköping International Business School gå in närmare på i sin forskning om familjeföretag.

Fokus kommer att ligga på ägarfamiljen och deras strävan efter framgång från en generation till nästa. Hypotesen är att identitet, familjeförhållanden och känslor som skam, stolthet och avund har en mycket stor inverkan på hur familjemedlemmar engagerar sig i företaget, att det påverkar ägarfamiljens beslutsförmåga och att det får konsekvenser vid generationsväxlingar.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här