nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Adobe Stock

Rekrytering som ger bitter eftersmak

De senaste tre åren har söka-jobb-upplevelsen försämrats. De flesta som söker ett jobb behandlas på ett sätt som gör att deras syn på företaget försämras. Det visar en undersökning som rekryteringsbyrån Wise Professionals gjort i samarbete med undersökningsföretaget YouGov.

Merparten av de 1000 svenskar som intervjuats om sin jobbsökningsupplevelse skulle inte rekommendera en vän att söka jobb på arbetsplatsen som de själva sökt till. Så var det även när Wise Professionals ställde frågan 2014, men nu är det fler som är negativa. Företagens rekryteringsprocesser lämnar allt fler sökande med en bitter eftersmak.

Undersökningen visar att:

– 69 procent väljer att inte köpa varor och tjänster från företaget efter en negativ söka-jobb-upplevelse.

– 76 procent kommer definitivt att köpa mer varor och tjänster från företaget efter en positiv söka-jobb-upplevelse.

– 93 procent tycker att responsen vid jobbansökan är viktigast i rekryteringsprocessen och 90 procent anser att den påverkar deras syn på varumärket.

Det brittiska telekomföretaget Virgin Media gjorde en analys av sin rekryteringsprocess 2014 och insåg att de hade förlorat 7 500 kunder och 4,4 miljoner pund i intäkter på grund av att kandidatupplevelsen inte var tillfredsställande.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Träning i dialog skapar driftiga arbetsteam

Forskaren Tomas Jungert vid Lunds universitet visar i en studie att övningar i dialog och i att ge återkoppling skapar driftiga och trygga arbetsteam. Arbetsgrupper som tränades i detta upplevde en ökad inre drivkraft och de trivdes bättre på jobbet än grupper som inte fick samma träning.

Skanska ”Årets mångfaldssmarta företag”

Föreningen MINE, som arbetar tillsammans med näringslivet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet, har tilldelat Skanska utmärkelsen Årets mångfaldssmarta företag/organisationen. Motiveringen är att Skanska under de senaste åren lyckats utmärka sig som en förebild - inte enbart i den egna branschen och i Sverige, utan även globalt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här