nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Rekrytera medarbetare som vill det ni vill

Företag som arbetar långsiktigt med värderingar och företagskultur lyckas bättre än andra. Därför handlar rekrytering mindre om att hitta rätt kompetens och mer om att hitta personer som passar in i kulturen och värderingarna. Det menar Viveka Holm i en ny bok.

Rekrytering är en stor investering som fler än HR-avdelningar behöver engagera sig i. Det lyfter Viveka Holm, personalvetare och en av grundarna och ägarna till rekryteringsföretaget First Reserve, fram i boken ”Värderingsstyrd rekrytering – som affärsstrategi” (Liber). Därför vänder hon sig till chefer och ledare som vill arbeta med rekrytering som en del av just affärsstrategin.

I boken tar hon upp både grunder för rekrytering och det specifika för värderingsstyrd rekrytering – att faktiskt själv bygga upp en företagskultur och värderingar som gör det tydligare hur företaget vill agera och hur man sedan ser vilka som har potential att växa i den organisationen.

Boken är lättläst och på bara cirka 120 sidor och fungerar därför för den som inte vill lägga för mycket tid, men ändå vill få en bra grund för att arbeta medvetet med rekrytering.   

 

 

Fler nyheter

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här