nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Rekrytera fördomsfritt

Vi bär alla på förutfattade meningar om andra människor. I rekryteringsarbetet gäller det att se igenom sådana fördomar eftersom man annars riskerar att missa dem som inte passar in i mallen – det vill säga de allra flesta.

Nästan varannan svensk, 48 procent, upplever negativa fördomar mot sin egen yrkesgrupp. Det visar en ny arbetslivsundersökning, Manpower Work Life.

Bland annat upplever två av tre, 66 procent, som arbetar inom pedagogiska yrken, att deras yrkesgrupp förknippas med negativa fördomar. Detta upplever även 65 procent av anställda inom hälso- och sjukvård.

Vissa grupper anser också att de framför allt förknippas med positiva fördomar. 56 procent av anställda inom hantverksyrken tycker exempelvis att det finns fördomar som gynnar den egna yrkesgruppen.

– Det är viktigt att ha ett strukturerat rekryteringsarbete för att se igenom fördomar och upptäcka de mer otypiska talangerna. Vi strävar efter att vara ett föredöme och dela med oss av vår kompetens, säger Monica Längbo, HR-direktör på Manpower group.

Tre tips för att undvika att fördomar styr vid rekrytering

1. Var ärlig i kravspecifikationen

Tänk noga igenom vilka behov organisationen har och vilka nyckelkompetenserna är för den tjänst som ska bemannas. Vad är viktigast, vad är ganska viktigt och vad är inte så viktigt? Ta fram en kravspecifikation och rekryteringsprocess som syftar till att bedöma just dessa kompetenser, och bara dessa. Låt inte irrelevanta kompetenser och egenskaper få betydande vikt.

2. Våga gå utanför cv:t

Hela människan syns inte på ett cv. Ofta döljer sig mer bakom meriterna och betygen. Var noga med att pröva även personer med andra talanger och erfarenheter än de som förknippas med den gängse bilden av yrkesgruppen. Se till att ha kompetens att översätta utländska betyg så att nationalitet inte blir ett hinder för att hitta rätt kompetens för jobbet.

3. Utmana medvetet stereotyperna

Försök hitta de mer otypiska kandidaterna. De ger möjlighet att skapa ett mer blandat arbetslag och därmed öka kreativiteten och arbetsglädjen. Prova att annonsera på nya sätt eller i nya kanaler. Testa att leta efter motsatsen till den kandidat som är mest typisk.

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här