nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Rak kommunikation viktigt för chefer

Förutom ansvarstagande är rak kommunikation den egenskap som chefer uppskattar mest hos en medarbetare. De anställda har dock en helt annan syn på vilka egenskaper som efterfrågas.

I den nya Work Life-undersökningen från Manpower har medarbetare fått svara på vilka egenskaper de tror att cheferna i deras bransch värdesätter mest. Cheferna har i sin tur fått svara på vilka egenskaper de tycker är viktigast. Båda grupperna sätter ansvarstagande högst, därefter skiljer sig resultaten ganska mycket åt.

Cheferna anser att egenskaper som ”rak i kommunikationen” och ”resultatorienterad” är viktigast. Medarbetarna, däremot, tror att cheferna i första hand vill ha ”kunniga” och ”ambitiösa” anställda.

– Undersökningen kan tolkas som att arbetsgivarna inte är tillräckligt tydliga med vilka beteenden och egenskaper de värdesätter. Att man prioriterar kommunikativa medarbetare är värt att understryka i exempelvis rekryteringen och medarbetarsamtalen, säger Lars Forseth, vd i Manpower Group.

Egenskaper som medarbetare tror att chefer värdesätter mest:

1. Ansvarstagande (61 procent)

2. Kunnig (45 procent)

3. Lätt att samarbeta med (42 procent)

4. Ambitiös (39 procent)

5. Resultatorienterad (38 procent)

6. Lojal (37 procent)

Egenskaper som chefer värdesätter:

1. Ansvarstagande (75 procent)

2. Rak i kommunikationen (47 procent)

3. Lätt att samarbeta med (44 procent)

4. Resultatorienterad (41 procent)

5. Kunnig (41 procent)

6. Lyhörd (33 procent)

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här