nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Råd från startup-vd:n som skrev avtal med storföretag

Stora samarbeten kan öppna nya marknader fort, men när ett mindre bolag börjar samarbeta med ett stort bör mer än snabba klipp vara drivkraften, tycker Christian Birch, vd för Shopgun. Så här gjorde han när hans bolag började samarbeta med Postnord.

Christian Birch
Christian Birch

Shopgun har 25 medarbetare, Postnord har 30 000, men för Christian Birch var det viktigt att få ett jämbördigt och bra strategiskt samarbete där båda parter blev vinnare.

Det samarbetet handlar om är Shopguns app som samlar direktreklam digitalt och gör det möjligt för användarna att söka efter relevanta erbjudanden och skapa digitala inköpslistor. Appen har laddats ner över 1,8 miljoner gånger i Danmark och nu har företaget expanderat till Sverige, där samarbetet med Postnord genomförts, och till Norge och Nederländerna. För Postnord blev appen ett komplement som gör att de kan erbjuda sina företagskunder både direktreklam och digital reklam.

Så här gjorde Christian Birch för att få till samarbetet.

Tänk relation

Även i vår väldigt digitaliserade värld, där du enkelt kan mötas via videosamtal, kan vikten av personliga relationer med dina närmsta samarbetspartners inte betonas för mycket. Du behöver lära känna dem, precis som de behöver lära känna dig. Det blir mycket lättare att göra affärer när ni förstår varandra bättre, utifrån en personlig relation.

Tänk gemensamma fördelar

Ofta får vi höra uttrycket dispruption, men kanske är det dags att tänka på samarbetet också. Du borde inte optimera partnerskapet eller samarbetet bara till din egen fördel, om du vill att det ska hålla. Du behöver optimera det för båda parter. Detta gäller inte bara för det initiala arbetet, utan också under pågående partnerskap. Du måste tänka i termer av att skapa bestående värden också för din partner. Tänk yin och yang: hur kan två till synes motsatta krafter få varandra att växa?

Tänk skalbart

De flesta startups (beroende på vilket skede de är i) tänker mycket på sin produkts skalbarhet: hur de ska kunna lansera den överallt så snabbt som möjligt. När det kommer till exempelvis säljsamarbeten måste du också tänka skalbart sälj. Du kanske har viss försäljning redan, som kan vara mer eller mindre ostrukturerad. I samarbete med en stor partner måste du tänka strukturerat sälj och fokusera på att möjliggöra försäljning, snarare än att försöka diskutera allt.

Shopguns app finns tillgänglig för nedladdning i App Store och Google Play.

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här