nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Pisade campingföretagare Foto:SCR Camping

Prisade campingföretagare som sticker ut

Peo Nilsson och Medelene Bernaxel har utsetts till Årets campingföretagare, en utmärkelse som delas ut av SCR Svensk Camping. De driver fyra campinganläggningar i Skåne och i Småland.

– Det finns framgångsrika och innovativa företagare i vår bransch över hela Sverige. Vår vision är att göra Sverige till Europas bästa campingland och våra medlemmar visar att vi är på god väg, säger SCR:s ordförande Tomas Ringsby Petersson.

Här följer samtliga pristagare:

Årets campingföretagare är Peo Nilsson och Madelene Bernaxel, Skåne. Pristagarna har efter två decennier som anställda tagit klivet till att driva fyra campinganläggningar. De sätter alltid gästen i fokus och den totala kundupplevelsen smittar också av sig på övrig personal som de leder och utvecklar i samma anda. I pristagarna andas en campingentreprenörs tvillingsjäl med mångkunnighet, flexibilitet, serviceanda och viljan att våga utvecklas.

Årets innovatör/entreprenör är Fredrik Fredriksson, Wikegårds Semesterby, Öland. En småskalig campingentreprenör med mycket värme och kvalitet som oftast tänker annorlunda och genom långsiktighet samt ihärdighet har fått verksamheten att växa.

Årets marknadsförare är Camilla Hammarbäck, Lunedets Camping, Örebro län. Med målmedvetenhet och stort hjärta har pristagaren med små medel lyckats öka beläggning och omsättning genom smarta lösningar i marknadsföringen.

Årets ledare är Johanna Fransson, Sommarvik AB, Värmland. Med flera campingplatser inom sitt ansvar och med produktivitet, stort personligt engagemang och nytänkande har pristagaren tagit sig an utmaningar och förädlat dem.

Årets branschförflyttare är Tom Sibirzeff, Nordic Camping & Resort, Stockholm. Genom ett personligt ledarskap har pristagaren lockat finansiärer till campingbranschen och tagit campingföretagandet till ett riksomfattande företag som utvecklat kedjebildandet i branschen.

Årets Unga företagare, stipendiet Tummen Upp gick till Sarah Johansson, Dragsö Camping & Stugby, Blekinge. Med engagemang och en naturlig fallenhet för affärsmannaskap samt med klart gästfokus men också en klar syn på lönsamhet, har årets pristagare många år framför sig inom campingbranschen.

Årets insats, ett stipendium från Caravan Club, gick till de unga företagarna Viktor Brännmark och Sebastian Jonsson, Nordic Lapland Camp & Resort, som utan någon branschvana började året med att köra guidade turer ombord på en isbrytare till att innan året var slut driva en campinganläggning med en exklusiv restaurang, ett stort aktivitetsutbud och stugor med hotellstandard.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här