nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Pisade campingföretagare Foto:SCR Camping

Prisade campingföretagare som sticker ut

Peo Nilsson och Medelene Bernaxel har utsetts till Årets campingföretagare, en utmärkelse som delas ut av SCR Svensk Camping. De driver fyra campinganläggningar i Skåne och i Småland.

– Det finns framgångsrika och innovativa företagare i vår bransch över hela Sverige. Vår vision är att göra Sverige till Europas bästa campingland och våra medlemmar visar att vi är på god väg, säger SCR:s ordförande Tomas Ringsby Petersson.

Här följer samtliga pristagare:

Årets campingföretagare är Peo Nilsson och Madelene Bernaxel, Skåne. Pristagarna har efter två decennier som anställda tagit klivet till att driva fyra campinganläggningar. De sätter alltid gästen i fokus och den totala kundupplevelsen smittar också av sig på övrig personal som de leder och utvecklar i samma anda. I pristagarna andas en campingentreprenörs tvillingsjäl med mångkunnighet, flexibilitet, serviceanda och viljan att våga utvecklas.

Årets innovatör/entreprenör är Fredrik Fredriksson, Wikegårds Semesterby, Öland. En småskalig campingentreprenör med mycket värme och kvalitet som oftast tänker annorlunda och genom långsiktighet samt ihärdighet har fått verksamheten att växa.

Årets marknadsförare är Camilla Hammarbäck, Lunedets Camping, Örebro län. Med målmedvetenhet och stort hjärta har pristagaren med små medel lyckats öka beläggning och omsättning genom smarta lösningar i marknadsföringen.

Årets ledare är Johanna Fransson, Sommarvik AB, Värmland. Med flera campingplatser inom sitt ansvar och med produktivitet, stort personligt engagemang och nytänkande har pristagaren tagit sig an utmaningar och förädlat dem.

Årets branschförflyttare är Tom Sibirzeff, Nordic Camping & Resort, Stockholm. Genom ett personligt ledarskap har pristagaren lockat finansiärer till campingbranschen och tagit campingföretagandet till ett riksomfattande företag som utvecklat kedjebildandet i branschen.

Årets Unga företagare, stipendiet Tummen Upp gick till Sarah Johansson, Dragsö Camping & Stugby, Blekinge. Med engagemang och en naturlig fallenhet för affärsmannaskap samt med klart gästfokus men också en klar syn på lönsamhet, har årets pristagare många år framför sig inom campingbranschen.

Årets insats, ett stipendium från Caravan Club, gick till de unga företagarna Viktor Brännmark och Sebastian Jonsson, Nordic Lapland Camp & Resort, som utan någon branschvana började året med att köra guidade turer ombord på en isbrytare till att innan året var slut driva en campinganläggning med en exklusiv restaurang, ett stort aktivitetsutbud och stugor med hotellstandard.

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här