nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Mikael Holmstrand, Svensk Franchise, Lennart Schultz, Reitan Convenience, Magnus Carlsson, Reitan Convenience och Johan Martinsson, Svensk Franchise.

Pressbyrån blev ”Årets Franchisekedja”

Pressbyrån tilldelades på Frannygalan utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2018. Priser delades också ut i fyra andra kategorier.

– Förutom det stora intresset att nominera pristagare är jag imponerad av den bredd av olika verksamheter som finns representerade bland finalisterna i de olika priskategorierna. Det bekräftar bilden av franchise som en växande och framgångsrik affärsmodell som förra året omsatte 277 miljarder kronor och sysselsatte 144 000 människor i Sverige, säger Johan Martinsson, vd för Svensk Franchise.

Pressbyrån får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2018 med motiveringen:

”Vår vinnare har aldrig stått stilla utan har alltid varit modiga och framåtlutade i allt de gör. Franchisetagarna är affärsmän varje dag och alla vill ständigt bli bättre. Närmare 90 % av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare vilket innebär att de måste vara väldigt nöjda och stolta. Kulturen är avgörande för framgången och att lyfta fram det goda exemplet och hylla och beundra duktiga affärsmän är en viktig del. Vår vinnare skulle kunna använda mottot ”För Sverige i tiden” om det inte var upptaget. Vår vinnare finns där när vi behöver dem som mest och gör livet enklare för oss alla.” 

Övriga pristagare på Frannygalan 2018:

”Årets Franchisetagare – Electrolux Home Skellefteå (Kökshuset Home). ”Vinnaren har under många år tagit emot sina kunder på ett engagerat och personligt sätt. De är ett föredöme inom sin kedja när det gäller allt från att ställa upp och testa och utvärdera förändringar i konceptet eller hjälpa en nybliven kedjekollega. Man har drivit en medveten, starkt seende personalpolitik vilket medfört en extremt låg personalomsättning. Resultatet i företaget låg 2017 på hela 6,7 % av omsättningen.” 

”Framtidens Franchise” – Elians Group. ”För banbrytande arbete med franchise inom en helt ny sektor av näringslivet, där franchisetagaren får ett komplett och mycket väl genomtänkt koncept att arbeta med.”

”Årets FranchiseBragd” – Jonas Reinholdsson (O ´Learys). ”Vinnaren har med ändlös passion för sitt koncept, varumärke och franchisetagare byggt en av landets mest framgångsrika franchisekedjor. Vinnaren har inte bara byggt en enastående kedja, utan också bidragit till att utveckla franchise som affärsmodell. I den senaste tidens utveckling har vinnaren också visat att svenska franchisegivares konceptbolag kan få en exceptionellt hög värdering om det är byggt på rätt sätt. Genom sin personlighet är vinnaren den ständigt närvarande kulturbäraren i en internationell expansion som går med allt högre fart.”

”Årets Marknadsförare” – The Body Shop. ”Vinnaren har involverat de egna franchisetagarna i den traditionella digitala kommunikationen på ett modernt och innovativt sätt. I en etablerad kanal med kända influencers, har de skapat egna interna influencers från organisationen. De har dessutom hittat en struktur som medför att detta kan fortgå och utvecklas långsiktigt. Man har visat förtroende för franchisetagarna som givits möjlighet att själva dramatisera varumärket vilket har skapar ett internt engagemang och ett ökat förtroende mellan franchisetagarna och franchisegivaren. Detta kommunikativa grepp har visat tydliga effekter på både ett starkt ökat engagemang från kunderna och en tydligt ökad försäljning.”  

”Årets CFO” – Fredrik Peterson, Elgiganten. “Priset går till en mycket aktiv CFO som lyckas kombinera den ekonomiska rollen med ett stort engagemang i det kommersiella. Denna CFO har utvecklat ekonomifunktionen från att vara en sammanställande enhet till att jobba proaktivt för att optimera lönsamheten i bolagets alla delar. Personen är en mycket verksamhetsnära CFO med stor tro på franchiseorganisationen.”

”Årets Nytänkare” – Hertz. ”Vår vinnare har visat på ett nytänkande genom att återkommande skapa nya tjänster som kombinerar affärsvärde och hållbarhet. Man delar med sig av sin kunskap och aktuella insikter tillsammans med data och egen teknik till lösningar som vi ser skapar helt nya tillväxtmöjligheter. Vi vill hylla en nytänkare som helt enkelt tänker steget längre.” 

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här