nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Det här är en annons från Confident Approach

Utveckla er förmåga att rekrytera högproduktiva säljare

rekrytering

Är du medveten om alla tankar, känslor och beteenden hos din säljorganisation som motverkar den potential du försöker utveckla och som du ser.

Hur vi än arbetar med bra säljprocesser, bra AI system och fantastiska CRM system så till slut är det människan allt kretsar runt. Vi människor har tankar och känslor som kan gynna oss men också ställa till det för oss. Alla de känslor och tankar vi har om försäljning kan stärka oss och göra oss framgångsrika eller sätta käppar i hjulet för oss. För vissa då och då och för andra hela tiden. Dessa tankar och känslor har två forskare vigt sitt liv åt att upptäcka och kategorisera samt andra viktiga egenskaper för att lyckas som en professionell och seriös säljare. En av dessa viktiga egenskaper är; vill jag arbeta som säljare? Tro det eller ej men efter testat över 10 000 säljare med vårt test som mäter dessa tankar och känslor svarar 12% att de inte vill prata med människor och hänger vi på 8% till så har vi 20% som tycker det är så jobbigt att ta kontakt med potentiella kunder och existerande kunder att de skulle vilja ha ett annat jobb. 

Dessa personer kan alla ha en bra personlighet och vid rekryteringen glömde någon att ta reda på det vi upptäckt. Om du tänker efter noga – så den första variabeln du selekterar på (när det gäller de intressanta kandidater du rekryterat för att söka en säljtjänst) garanterar att alla dina slutkandidater har den egenskapen. Så är din första sållning vänsterhänta och rödhåriga från Lidingö så ser alla dina slutkandidater ut så. Vi har en liten annan idé dvs den viktigaste nyckelfaktorn för att lyckas som säljare hos er borde vara den första faktorn ni selekterar på. I vårt fall tänker vi att den viktigaste nyckelfrågan är; kommer de att initiera kontakt med kunder och möjliga kunder i den utsträckning att budget nås eller att standards för företaget följs?

Om du som jag tycker det är en viktig fråga så behöver du mäta det så tidigt som möjligt i din rekryteringsprocess. Naturligtvis stiger då testkostnaden i ditt företag men samtidigt sjunker den totala rekryteringskostnaden. Det beror på;

  1. att med lägre grad av hinder är arbetet inte lika arbetsamt så jag stannar längre. Bara de i snitt stannar en månad längre så täcker den månadslönen att du kan screena runt 10–12 personer. Våra siffror visar att de stannar längre än så i snitt. 
  2. Det minskar också antalet rekryteringar av säljare vilket på en marknad där det är svårt att finna lämpliga kandidater underlättar det arbetet ordentligt.
  3. Det minskar träningskostnaden av de som anställs för med lägre grad av hinder tar du snabbare och lättare mot träning. 
  4. Du kommer alltid arbeta med säljare med viss grad av hinder och när du vet vad den anställdas problem blir det lättare att coacha dem.
  5. Du kommer inte anställa några lågpresterare längre då du inte anställer de med för mycket hinder.
  6. De du anställer börjar sälja tidigare och om lägre grad av hinder än företagets norm mer än snittsäljaren
  7. Du kommer inte missa några topp-presterare längre om du inte själv väljer det pga. att du inte vill ha just den personens personlighet i ditt team.

Detta är vinsten om du väljer att lägga till screening av säljare med SPQ Gold/FSA i din ordinarie urvalsprocess för säljande personal. Kontakta oss och låt oss gärna genomföra denna process i ditt företag för att visa hur lönsamt det kan vara.

SPQ Gold/FSA vårt nya säljhindertest mäter vad som har betydelse än bättre idag dvs en kandidats förmåga att göra det antal kundbesök, besök hos prospekts och/eller de antal genomförda telefonsamtal som behövs för att lyckas i jobbet som säljare. Med andra ord kommer dina kandidater göra säljjobbet som krävs för att lyckas. Vill du veta mer om testet kontakta oss eller gå vår Scientific Sales Selection Workshop som är 1 dag och ger dig all kunskap för att nyttja testen vid rekrytering av säljande personal. Priset är 12 500:- plus moms och i det ingår eget test, dagkonferensavgift, kursmaterial. Vill du veta hela kursupplägget i detalj kan vi naturligtvis ordna det också.

Ta chansen och effektivisera din rekryteringsprocess av säljande personal för att skapa förändring till ökad effektivitet av den säljorganisation du vill utveckla. Som i alla yrken eller sporter gäller det finna de som har förmågan att göra det som krävs resten är träningsbart. I försäljning handlar det om att ta de kontakter som krävs för utan det har jag ingen nytta av bra säljträning, fantastiska produkter, bra ledarskap etc. Om du vill få bättre fart på dina redan anställda säljare genom att arbeta bort de hinder de har så arbetar vi med den verkligheten också. En större investering än att bara komplettera er rekryterings-process men ack så lönsamt.

Nyheter

4 vanliga metoder för att komma åt dina konton

En ny Sifo-undersökning beställd av mjukvaruföretaget Tieto visar att hälften av svenskarna aldrig byter lösenord och att sju av tio använder samma lösenord till flera internettjänster. Det gör dem till enkla mål för hackare som vill komma åt deras konton och kortuppgifter.

Ny bok om cirkulärt ledarskap

Frida Lundh, rådgivare på konsultbolaget Curamando, har skrivit boken ”Cirkulärt ledarskap” en bok för den som vill jobba smartare - inte mer. Den handlar om hållbar, framgångsrik förändringsledning – hur man får saker att hända utan att köra slut på sig själv.

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet.