nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ovetskap ger spännande utmaningar

De engelska ledarskapskonsulterna Steven D’Souza och Diana Renner har skrivit boken Not knowing som nu getts ut på svenska med titeln Ovetskap. Boken handlar om konsten att göra ovisshet till en framgång.

Denna prisbelönta bok, som ges ut av förlaget Liber, erbjuder ett alternativt, motsatt sätt att hantera kunskap och expertis – att omfamna ”inte veta” snarare än att frukta det. På randen mellan det kända och det okända finns en fruktbar mark full av möjligheter. Att hålla till i detta gränsland kan leda till en upplevelse av fräscha, nya kunskaper, kreativitet, glädje och förundran. 

Kunskap och expertis är högt värderade i dagens affärsvärld. Dessa värden introduceras tidigt i vårt utbildningssystem, och på jobbet utvärderas vi utifrån vad vi vet och utifrån vår förmåga att kunna ge svar och lösningar. Det är jobbigt att inte veta. Våra hjärnor är programmerade att undvika det oväntade och att föredra det vi har visshet om. Situationer som är tvetydiga eller osäkra kan få oss att känna oss inkompetenta, generade och skamsna. Men trots allt lever vi i en värld full av ovisshet, komplexitet och ombytlighet.

Författarna menar att det är genom ovetskap som vi utvecklar en undersökande tankegång, och därigenom upptäcker, engagerar och skapar nya sätt att hantera affärsproblem och ledarskapsutmaningar.

Boken stöds av personliga berättelser från olika individer och den positiva förändringen som de gjorde i sina liv genom att ”inte veta”. Att lösa nya problem med gamla sätt att tänka är inte längre användbart i den nya världen, hävdar de.

Steven D’Souza är baserad i London och arbetar med ledarskapsrådgivning, bland annat internationellt som konsult, talare och coach inom ledarskap, organisationsutveckling och mångfald.

Diana Renner arbetar som konsult och fokuserar på att bygga organisationers och individers förmåga att framgångsrikt navigera i osäkerhet och komplexitet. Hon är också baserad i London men arbetar med ledande befattningshavare i en rad kommersiella, statliga och samhällsorganisationer runt om i världen.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här