nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Rättvisa på rätt sätt ger god hälsa

Att uppleva rättvisa på jobbet är viktigt för hälsan. Men som vd är det inte alltid lätt att behandla alla medarbetare på ett rättvist sätt och det kan kosta mycket energi att göra det.

Anställda som upplever orättvisa på jobbet har svårt att släppa jobbrelaterade tankar, vilket är en riskfaktor för att utveckla sjukdomar och försämrad hälsa. Extra känsligt är det för personer som upplever att de själva inte kan påverka händelser. Det visar en avhandling vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet i vilken Constanze Eib har studerat hur rättvisa påverkar hälsan hos både chefer och anställda.

I avhandlingen framkommer det bland annat att ditt rättvisebeteende i rollen som vd även påverkar din egen hälsa. De chefer som uppgav att de försökte behandla sina medarbetare på ett särskilt respektfullt och hövligt sätt, skattade själva sin hälsa högt, medan de chefer som angav att de beter sig på ett informativt rättvist sätt och bland annat tar sig tid att förklara och ge information i god tid visade sig ha sämre självskattad hälsa och sömn.

– Nästa steg inom det här forskningsområdet är att utveckla handlingsstrategier för anställda så att orättviseupplevelser blir mindre ohälsosamma, samt interventioner för att göra det enklare för chefer att bete sig på ett rättvist sätt, säger Constanze Eib.

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här