nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Öppenhet om innovationer kräver en genomtänkt strategi

Susanne Dursts, biträdande professor vid Högskolan i Skövde, har tillsammans med forskare från sju andra länder undersökt hur små- och medelstora företag på bästa sätt kan hantera öppenhet kring idéer. Deras huvudslutsats är att det måste finnas en strategi kring öppenheten.

Susanne Durst och hennes forskarkolleger har undersökt hur små- och medelstora företag utvecklas och hur kopplingen mellan kunskapshantering och öppen innovation ser ut i en sådan process.

– Den kanske största skillnaden med större företag är att små- eller mellanstora företag skapar nya innovationer och utvecklar affärsmodeller lite mer ”ad hoc”. Det finns dock en risk med det. För många små företag kan det vara svårt att identifiera hur man då ska använda sina knappa resurser på ett effektivt sätt. Man vill behålla det man har – samtidigt som man vill driva utveckling, säger hon.

I resan från idé till färdig innovation finns också utmaningar. Ska man dela med sig av smarta upptäckter eller hålla det hemligt? Och vilka blir konsekvenserna med att vara öppen?

– För många mindre företag kan kunskapsöverföringen, alltså hur mycket man delger sina samarbetspartners, vara en klurig avvägning. Det finns alltid en risk att nya idéer snappas upp av större eller internationella som gör innovationen till sin. Men samtidigt kan det vara en fördel att vara transparent. Det kan göra samarbeten mer effektiva och man får tillgång till nya kunskaper och färdigheter, menar Susanne Durst.

I boken, som fått titeln ” Open innovation and Knowledge Management in Small and Medium Enterprises”, beskriver hon och forskarkollegorna, små och medelstora företag som har sin hemvist i olika länder. 

– Företagen har många liknande utmaningar oavsett land. Men vissa kulturella betingelser kan påverka. I Turkiet och Hong Kong är familjeföretagen, många. Och familjen har ofta en betydande roll. Där kan man, ibland, vara mer reserverad till att dela med sig av uppgifter till företag man samarbetar med. Att bygga upp tillit där kan ta lite länge tid. Skandinaviska företag är i många fall mer öppna redan från början, avslutar Susanne Durst.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här