nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Oortodoxt nytänkande bakom Googles framgångar

Hur gör Google för att behålla sin konkurrenskraft och innovationsförmåga i en snabbföränderlig värld? Forskaren Annika Steiber berättar i en ny bok hur företaget gör för att lyckas.

Google är känt för att bygga sina framgångar på medarbetarnas kreativitet och för att bygga en företagskultur som främjar innovation och nytänkande. Annika Steiber, civilingenjör i industriell ekonomi och PhD specialiserad på Corporate Innovation, har under ett år studerat Google från insidan för att se vad företaget gör för att lyckas upprätthålla sin kreativa låga. Resultatet är boken Googlemodellen – företagsledning för kontinuerlig innovation i en snabbföränderlig värld”

– Avsikten med boken är att ge en fördjupad förståelse för hur Google har byggt upp och arbetar för att bibehålla sin innovationsförmåga. Den visar också hur företaget med sina många gånger oortodoxa managementprinciper har skapat en förmåga till kontinuerlig innovation, säger Annika Steiber.

Boken ges ut av Vinnova och förhoppningen är att boken med Google som exempel kan inspirera andra organisationer till förändring i innovativ riktning.

– Den som tror att Google är en lekstuga där en massa ingenjörer springer runt och hittar på roliga idéer har all anledning att läsa boken. Det är imponerande hur systematiskt och brett företaget arbetar för att främja innovation, säger Carl Ridder på Vinnova om boken.

Fler nyheter

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här