nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Oortodoxt nytänkande bakom Googles framgångar

Hur gör Google för att behålla sin konkurrenskraft och innovationsförmåga i en snabbföränderlig värld? Forskaren Annika Steiber berättar i en ny bok hur företaget gör för att lyckas.

Google är känt för att bygga sina framgångar på medarbetarnas kreativitet och för att bygga en företagskultur som främjar innovation och nytänkande. Annika Steiber, civilingenjör i industriell ekonomi och PhD specialiserad på Corporate Innovation, har under ett år studerat Google från insidan för att se vad företaget gör för att lyckas upprätthålla sin kreativa låga. Resultatet är boken Googlemodellen – företagsledning för kontinuerlig innovation i en snabbföränderlig värld”

– Avsikten med boken är att ge en fördjupad förståelse för hur Google har byggt upp och arbetar för att bibehålla sin innovationsförmåga. Den visar också hur företaget med sina många gånger oortodoxa managementprinciper har skapat en förmåga till kontinuerlig innovation, säger Annika Steiber.

Boken ges ut av Vinnova och förhoppningen är att boken med Google som exempel kan inspirera andra organisationer till förändring i innovativ riktning.

– Den som tror att Google är en lekstuga där en massa ingenjörer springer runt och hittar på roliga idéer har all anledning att läsa boken. Det är imponerande hur systematiskt och brett företaget arbetar för att främja innovation, säger Carl Ridder på Vinnova om boken.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här