nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Öka kreativiteten på jobbet med lek

Arbetsgrupper blir mer kreativa om de får utrymme att leka. Viktigast är lekfullheten i vardagen, inte bara på personaldagar. Det visar färsk svensk forskning.

Samuel West på Lunds universitet har låtit närmare 300 personer delta i experiment där lek kopplas samman med kreativitet. I en studie hölls två slags möten: konventionella och lekfulla. I den gruppen som hade lekfulla mötena användes stimuli som leksakspistoler och lösmustascher samt spel. Den andra gruppen höll vanliga möten. Den självskattning som alla deltagare gjorde före och efter mötena visade tydligt att den grupp som hade lekfulla möten kände sig mer kreativa.

Teater gör personalen mer påhittig

Den andra studien med 100 personer innebar att hälften av dem deltog i improvisationsteater vid tre tillfällen. Den andra hälften arbetade som vanligt. Alla fick göra kreativitetstest, både på individ- och gruppnivå, före och efter övningen som pågick under en månad. Resultaten blev förvånansvärt tydliga. Bland teateraporna ökade kreativiteten rejält, speciellt på gruppnivå.

– Gruppens kreativitet är också den som är mest intressant för ett företag. Moderna företag vill inte längre ha den kreativa ensamspelaren. Det är gruppen som helhet som ska vara kreativ, säger Samuel West.

Chefen måste leka först

Enligt Samuel West spelar chefen spelar en viktig roll; leker inte chefen så leker ingen annan heller.

– Det spelar ingen roll att man som i Sverige har platta organisationer.

Fler nyheter

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här