nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Öka kreativiteten på jobbet med lek

Arbetsgrupper blir mer kreativa om de får utrymme att leka. Viktigast är lekfullheten i vardagen, inte bara på personaldagar. Det visar färsk svensk forskning.

Samuel West på Lunds universitet har låtit närmare 300 personer delta i experiment där lek kopplas samman med kreativitet. I en studie hölls två slags möten: konventionella och lekfulla. I den gruppen som hade lekfulla mötena användes stimuli som leksakspistoler och lösmustascher samt spel. Den andra gruppen höll vanliga möten. Den självskattning som alla deltagare gjorde före och efter mötena visade tydligt att den grupp som hade lekfulla möten kände sig mer kreativa.

Teater gör personalen mer påhittig

Den andra studien med 100 personer innebar att hälften av dem deltog i improvisationsteater vid tre tillfällen. Den andra hälften arbetade som vanligt. Alla fick göra kreativitetstest, både på individ- och gruppnivå, före och efter övningen som pågick under en månad. Resultaten blev förvånansvärt tydliga. Bland teateraporna ökade kreativiteten rejält, speciellt på gruppnivå.

– Gruppens kreativitet är också den som är mest intressant för ett företag. Moderna företag vill inte längre ha den kreativa ensamspelaren. Det är gruppen som helhet som ska vara kreativ, säger Samuel West.

Chefen måste leka först

Enligt Samuel West spelar chefen spelar en viktig roll; leker inte chefen så leker ingen annan heller.

– Det spelar ingen roll att man som i Sverige har platta organisationer.

Fler nyheter

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här