nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Susanne Durst Foto: Högskolan i Skövde.

Projekt ska göra det enklare att köpa och sälja företag

Projektet INBETS, där Högskolan i Skövde samverkar med Drivhuset Skaraborg och tolv andra partners i Europa, ska undersöka, utveckla och utforma innovativa och överförbara modeller och verktyg för att underlätta företagsöverföring av små och medelstora företag. 

– Det kan nämligen vara lättare sagt än gjort, säger Susanne Durst, biträdande professor i företagsekonomi, som projektleder Högskolan Skövdes engagemang i arbetet.

Enligt henne är kännedomen många gånger för låg.

– Starta-eget, och startups, har ofta ett skimmer omkring sig. Det känns spännande. Och i jämförelse kan det uppfattas som tråkigt att ta över ett befintligt företag. Det kan ha bidragit till att det idag ofta saknas kunskaper om, och uppmuntran, till att köpa eller sälja företag. 

I projektet, som finansieras av Interreg BSR, Östersjöprogrammet, ska Högskolan i Skövde bidra med att sätta ljus på de faktorer som köpare och säljare behöver tänka på. På ett mer standardiserat och medvetet sätt än idag.

– Det kan handla om olika saker. Till exempel hur priset på ett företag sätts vid en försäljning eller vilka konsekvenser det kan få när nyckelpersoner försvinner. Det finns många faktorer att tänka in, säger Susanne Durst, som också menar att olika finansieringsmodeller kan göras mer synliga och förenkla köp-sälj-processen.

Hon konstaterar att det finns flera alternativ, utöver lån från banken, att överväga.

– Och om de olika alternativen görs mer synliga kan det kanske öppna upp för försäljning istället för avveckling. 

Drivhuset Skaraborg, som också deltar i arbetet, har inledningsvis i uppgift att inhämta kunskaper från företagare i Skaraborg samt testa och utveckla entreprenörsförmågor hos potentiella köpare och familjens efterträdare. Många utmaningar är samma oavsett land, men det finns även mycket att lära av varandra. 

Anna Nilson, tillförordnad verksamhetsledare, Drivhuset Skaraborg, menar att medvetenheten kan bli bättre och att det behövs bättre stöd även kring mjuka värden, som ledarskap, kunskapshantering och affärsutveckling.

– Bara för att man har pengarna som krävs för att köpa ett företag innebär det inte per automatik att man är förberedd på att driva det vidare. Med bättre stöd och uppmärksamhet kan det även bli mer attraktivt med generationsskiften i familjeföretag och köp. På så sätt slipper många framgångsrika företag att lägga ner när barnen eller andra yngre inte vill eller har kunskapen att ta över, säger hon.

Taggar:

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här