nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Susanne Durst Foto: Högskolan i Skövde.

Projekt ska göra det enklare att köpa och sälja företag

Projektet INBETS, där Högskolan i Skövde samverkar med Drivhuset Skaraborg och tolv andra partners i Europa, ska undersöka, utveckla och utforma innovativa och överförbara modeller och verktyg för att underlätta företagsöverföring av små och medelstora företag. 

– Det kan nämligen vara lättare sagt än gjort, säger Susanne Durst, biträdande professor i företagsekonomi, som projektleder Högskolan Skövdes engagemang i arbetet.

Enligt henne är kännedomen många gånger för låg.

– Starta-eget, och startups, har ofta ett skimmer omkring sig. Det känns spännande. Och i jämförelse kan det uppfattas som tråkigt att ta över ett befintligt företag. Det kan ha bidragit till att det idag ofta saknas kunskaper om, och uppmuntran, till att köpa eller sälja företag. 

I projektet, som finansieras av Interreg BSR, Östersjöprogrammet, ska Högskolan i Skövde bidra med att sätta ljus på de faktorer som köpare och säljare behöver tänka på. På ett mer standardiserat och medvetet sätt än idag.

– Det kan handla om olika saker. Till exempel hur priset på ett företag sätts vid en försäljning eller vilka konsekvenser det kan få när nyckelpersoner försvinner. Det finns många faktorer att tänka in, säger Susanne Durst, som också menar att olika finansieringsmodeller kan göras mer synliga och förenkla köp-sälj-processen.

Hon konstaterar att det finns flera alternativ, utöver lån från banken, att överväga.

– Och om de olika alternativen görs mer synliga kan det kanske öppna upp för försäljning istället för avveckling. 

Drivhuset Skaraborg, som också deltar i arbetet, har inledningsvis i uppgift att inhämta kunskaper från företagare i Skaraborg samt testa och utveckla entreprenörsförmågor hos potentiella köpare och familjens efterträdare. Många utmaningar är samma oavsett land, men det finns även mycket att lära av varandra. 

Anna Nilson, tillförordnad verksamhetsledare, Drivhuset Skaraborg, menar att medvetenheten kan bli bättre och att det behövs bättre stöd även kring mjuka värden, som ledarskap, kunskapshantering och affärsutveckling.

– Bara för att man har pengarna som krävs för att köpa ett företag innebär det inte per automatik att man är förberedd på att driva det vidare. Med bättre stöd och uppmärksamhet kan det även bli mer attraktivt med generationsskiften i familjeföretag och köp. På så sätt slipper många framgångsrika företag att lägga ner när barnen eller andra yngre inte vill eller har kunskapen att ta över, säger hon.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Har ledarskap ett genus?

I ett examensarbete vid Högskolan Väst i Trollhättan har Melissa Noura och Sally Al Hasbani undersökt om ledarskap har ett genus. Deras slutsats är att så inte är fallet. Men de konstaterar att män av biologiska skäl har ett kroppsspråk och egenskaper som ger en bild av manlig dominans inom ledarskap till skillnad från kvinnor. ”Möjligen kan detta vara därför som kvinnor har svårare att uppnå ledarpositioner än män”, skriver de.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här