nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ny modell mäter effekten på marknadsföringssatsningar

Erik Modig, forskare vid Stockholm School of Economics, har utvecklat ”Påverkansmatrisen”- ett nytt praktiskt verktyg för att jämföra mätvärden och ge insikt om vilken typ av kommunikation varje varumärke bör satsa på.

Hans modell bygger på en ambition att hitta gemensamma ord och mått för alla typer av påverkan. I hans nya bok ”Bang for the buck – Kommunikation som skapar resultat” berättar Erik Modig om hur Påverkansmatrisen fungerar. Modellen bygger på tre system för kommunikationsbearbetning och beslutsfattande, samt tre utmaningar som marknadsförare ställs inför.

– Dels vilar slutsatserna på en bredare och djupare forskningsgrund, dels har jag vägt in ytterligare hundratals föreläsningar och tusentals samtal i mina slutsatser. Boken är dessutom anpassad till organisationers, varumärkesägares och kommunikatörers praktiska vardag, säger Erik Modig.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här