nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ny modell mäter effekten på marknadsföringssatsningar

Erik Modig, forskare vid Stockholm School of Economics, har utvecklat ”Påverkansmatrisen”- ett nytt praktiskt verktyg för att jämföra mätvärden och ge insikt om vilken typ av kommunikation varje varumärke bör satsa på.

Hans modell bygger på en ambition att hitta gemensamma ord och mått för alla typer av påverkan. I hans nya bok ”Bang for the buck – Kommunikation som skapar resultat” berättar Erik Modig om hur Påverkansmatrisen fungerar. Modellen bygger på tre system för kommunikationsbearbetning och beslutsfattande, samt tre utmaningar som marknadsförare ställs inför.

– Dels vilar slutsatserna på en bredare och djupare forskningsgrund, dels har jag vägt in ytterligare hundratals föreläsningar och tusentals samtal i mina slutsatser. Boken är dessutom anpassad till organisationers, varumärkesägares och kommunikatörers praktiska vardag, säger Erik Modig.

Fler nyheter

Hållbarhet en viktig fråga

En ny rapport visar att potentiella medarbetare anser att företag och organisationer som arbetar aktivt med hållbarhet har högre attraktionskraft. Likaså är det viktigt för många verksamheter att vara etablerade i en kommun som arbetar för hållbar utveckling.

AI kan hjälpa ledare

En ny studie visar att Artificiell intelligent, AI, förstärker framgångsrika ledares färdigheter, hjälper dem att sätta bättre mål och frigöra tid. AI kan hjälpa ledare att vara just ledare.

Nytt verktyg som stöttar chefer

Prevent har tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK tagit fram ett enkelt webbverktyg som ger tips och råd om hur man som ledare skapar en hållbar arbetsmiljö där alla trivs och känner sig delaktiga.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här