nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ny modell mäter effekten på marknadsföringssatsningar

Erik Modig, forskare vid Stockholm School of Economics, har utvecklat ”Påverkansmatrisen”- ett nytt praktiskt verktyg för att jämföra mätvärden och ge insikt om vilken typ av kommunikation varje varumärke bör satsa på.

Hans modell bygger på en ambition att hitta gemensamma ord och mått för alla typer av påverkan. I hans nya bok ”Bang for the buck – Kommunikation som skapar resultat” berättar Erik Modig om hur Påverkansmatrisen fungerar. Modellen bygger på tre system för kommunikationsbearbetning och beslutsfattande, samt tre utmaningar som marknadsförare ställs inför.

– Dels vilar slutsatserna på en bredare och djupare forskningsgrund, dels har jag vägt in ytterligare hundratals föreläsningar och tusentals samtal i mina slutsatser. Boken är dessutom anpassad till organisationers, varumärkesägares och kommunikatörers praktiska vardag, säger Erik Modig.

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här