nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ny modell mäter effekten på marknadsföringssatsningar

Erik Modig, forskare vid Stockholm School of Economics, har utvecklat ”Påverkansmatrisen”- ett nytt praktiskt verktyg för att jämföra mätvärden och ge insikt om vilken typ av kommunikation varje varumärke bör satsa på.

Hans modell bygger på en ambition att hitta gemensamma ord och mått för alla typer av påverkan. I hans nya bok ”Bang for the buck – Kommunikation som skapar resultat” berättar Erik Modig om hur Påverkansmatrisen fungerar. Modellen bygger på tre system för kommunikationsbearbetning och beslutsfattande, samt tre utmaningar som marknadsförare ställs inför.

– Dels vilar slutsatserna på en bredare och djupare forskningsgrund, dels har jag vägt in ytterligare hundratals föreläsningar och tusentals samtal i mina slutsatser. Boken är dessutom anpassad till organisationers, varumärkesägares och kommunikatörers praktiska vardag, säger Erik Modig.

Fler nyheter

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här