nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fredrik Emdén

Ny metod som skapar bättre chefer

Konsulten Ella Wahlgren har utvecklat metoden HEPP som handlar om att med hjälp av värderingar skapa ett arbetsklimat som tillåter alla på arbetsplatsen att vara som de själva vill. Nu har hon och journalisten Fredrik Emdén skrivit boken "Heppologi – En bok om värderingar och ett kärleksfullt ledarskap" där de berättar om metoden.

HEPP är en förkortning för ”happy”, engagerad”, ”personlig” och ”på tå”. Hur dessa ord definieras i organisationen bestämmer alla medarbetare själva, tillsammans. Genom att låta alla på arbetsplatsen, både chefer och medarbetare, gemensamt utforma organisationens värdegrund blir HEPP en överenskommelse om att alla tar ansvar för helheten. Det skapas också en gemensam förståelse för hur viktigt det är hur man beter sig mot varandra och hur man bemöter kunder, besökare, medlemmar och andra.

HEPP handlar i grund och botten om att tillvarata drivkraften hos varje medarbetare. Det gör man enligt Ella Wahlgren genom att skapa ett arbetsklimat som tillåter alla att vara sig själva och hantera de situationer de hamnar i på sitt eget sätt. Det leder till att arbetet utförs mer effektivt – och till att alla får det roligare på jobbet. ”Hepp!” blir på så sätt inte bara en peppande hälsningsfras utan ett kontrakt mellan medarbetarna, ett löfte om ansvarstagande och ett verktyg för feedback.

Boken ges ut på förlaget Liber.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här