nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Shutterstock

Ny managementbok om strategisk improvisation

Den 1 september släpps den nya managementboken ”Nu – Strategisk improvisation för effektiv kommunikation.” i bokhandeln. I den gör författarna Katarina Gentzel Sandberg och Jesper Falkheimer upp med dagens traditionella kommunikationsmodeller.

– Det finns en stor igenkänning men också nyfikenhet på begreppet strategisk improvisation som en modell för en mer effektiv kommunikation, inte bara från kommunikatörer, utan också från ledare inom olika delar av näringsliv och offentlig sektor, säger Katarina Gentzel Sandberg, som är partner på Gullers Grupp. 

Hon och Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, menar att tiden har sprungit förbi de traditionella kommunikationsmodellerna och fokus ligger istället på förmågan att improvisera inom vissa givna ramar.

– Dagens värld präglas av ökande osäkerhet och ständig förändring. Att reagera snabbt på oväntade situationer blir allt oftare en avgörande framgångsfaktor. Utmaningen ligger i att vara snabb samtidigt som man agerar strategiskt, menar Jesper Falkheimer.

Boken, som ges ut av förlaget Roos & Tegnér, baseras på aktuell forskning, konkreta exempel och intervjuer med kommunikationschefer från näringsliv, offentlig och idéburen sektor.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här