nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Konsten att hantera elefanterna

I september kommer psykologen Cecilia Duberg med boken Elefanteffekten. Den handlar om relationer, starka team och lyckade samarbeten. I boken guidas läsaren genom samarbetets viktiga beståndsdelar och metoder för att lyckas tillsammans.

Elefanteffekten är uppföljare till Cecilia Dubergs bok Lejonagendan som handlar om självledarskap.

– I en tid då förändringar avlöser varandra och allting förväntas gå fortare, behöver vi varandra mer än någonsin, säger Cecilia Duberg.

Hon menar att framgångsrikt leda och utveckla team till stor del bygger på att identifiera och hantera ”elefanten i rummet”, det som känns och påverkar oss men som vi har så svårt att prata om. Kanske för att vi inte ser dem, ibland för att vi inte förstår dem men oftast för att vi inte vet vad vi ska göra med dem. I boken presenterar hon de åtta vanligaste elefanterna i rummet, de åtta största utmaningarna för samarbete och hur man kan lära dig att identifiera och hantera dem.

– Det är enkelt att sätta ihop en grupp människor, men jag ser hur många brottas med att bygga starka och hållbara team över tid, på såväl hemmaplan som inom organisationer. Det påverkar framgång och hälsa, och får ibland allvarliga konsekvenser i form av utmattning och utanförskap. De team som blir starka och kreativa tillsammans, som lyfter både varandra och verksamheten till nästa nivå har en sak gemensamt: de kan hantera elefanterna i rummet, berättar Cecilia Duberg.

Hon är legitimerad psykolog och mental tränare, specialiserad inom hälsopsykologi, ledarskap och teamutveckling. Vissa dagar tränar hon ledare, elitidrottare och högpresterande team mot toppresultat, andra dagar leder hon tystnadsretreat för människor som behöver ta en paus från ”att göra”. Fokus i hennes arbete är att hjälpa individer och grupper att lyckas, genom att få klarare och skarpare tillgång till resurser – både egna och andras.

Elefeanteffekten ges ut av bokförlaget Liber.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här