nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Karin Adelsköld Foto: Theresia Köhlin

Ny bok om att skapa en kul arbetsplats

I mars släpper komikern Karin Adelsköld boken ”Nu är det kul igen – från utmattning till arbetsglädje”. Hennes budskap är att vi behöver skratta mer på våra arbetsplatser.

Boken, som ges ut av förlaget Pug, är en självutlämnande guide för att må bättre genom mer humor på jobbet.  Karin Adelsköld har under flera år jobbat heltid med att humorcoacha svenska företag och myndigheter. Men hon har också själv erfarenhet av utmattning – 2016 sprang hon för andra gången in i väggen – och vet därför att humor är något att ta på största allvar. Och ett viktigt verktyg för att hantera stress i vardagen.

Forskningsresultaten är tydliga: glada anställda presterar bättre, medarbetare som har kul känner minskad stress och kunder som får skratta köper mer. Dessutom och inte minst: humor är en riktigt effektiv metod för god arbetsmiljö och färre sjukskrivningar.

Boken ger läsaren en nära inblick i Karins liv som utmattad och vägen tillbaka. Men den är också en konkret guide för att – utifrån den senaste humorforskningen – skapa en kul arbetsplats och mer arbetsglädje.

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här