nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Karin Adelsköld Foto: Theresia Köhlin

Ny bok om att skapa en kul arbetsplats

I mars släpper komikern Karin Adelsköld boken ”Nu är det kul igen – från utmattning till arbetsglädje”. Hennes budskap är att vi behöver skratta mer på våra arbetsplatser.

Boken, som ges ut av förlaget Pug, är en självutlämnande guide för att må bättre genom mer humor på jobbet.  Karin Adelsköld har under flera år jobbat heltid med att humorcoacha svenska företag och myndigheter. Men hon har också själv erfarenhet av utmattning – 2016 sprang hon för andra gången in i väggen – och vet därför att humor är något att ta på största allvar. Och ett viktigt verktyg för att hantera stress i vardagen.

Forskningsresultaten är tydliga: glada anställda presterar bättre, medarbetare som har kul känner minskad stress och kunder som får skratta köper mer. Dessutom och inte minst: humor är en riktigt effektiv metod för god arbetsmiljö och färre sjukskrivningar.

Boken ger läsaren en nära inblick i Karins liv som utmattad och vägen tillbaka. Men den är också en konkret guide för att – utifrån den senaste humorforskningen – skapa en kul arbetsplats och mer arbetsglädje.

Fler nyheter

Produktivt att växla miljö på jobbet

Högskolan i Gävle har genomfört en treårig studie av aktivitetsbaserade kontor. Den visar att prestationen skiljer sig åt inom olika arbetsytor i det aktivitetsbaserade kontoret och att den stiger om man får gå undan till ett tyst rum eller sitta i en tyst zon,

Hur bra är det aktivitetsbaserade kontoret?

I ett examensarbete vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet har två studenter undersökt hur aktivitetsbaserade kontor står sig gentemot traditionella cellkontor. Deras slutsats är att ett aktivitetsbaserat kontor ger ett högre värde för de anställda när det gäller sociala aspekter, ledarskap, produktivitet och utformning, men ett sämre värde för hälsa.

Svenska teknikkonsulter starkast i Europa

De senaste åren har varit strålande tider för den svenska teknikkonsultbranschen. Enligt den europeiska branschorganisationen är Sverige den marknad som har starkast tillväxt i Europa, även om en vändning nu är på gång i flera länder.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här