nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Nio utmaningar för framtidens ledningsgrupp

Pressen på ledningsgruppen ökar framöver. Det krävs att den kan fånga upp interna och externa förändringar och förväntningar, att den kan agera för hållbarhet och leva organisationens värderingar.

Meritus är ett nätverk för seniora ledare inom HR- och personalområdet. Dess medlemmar har kommit fram till vad framtidens ledningsgrupp behöver för att lyckas med sitt uppdrag. I Personal & Ledarskap listar Meritus nio utmaningar för framtidens ledningsgrupp:

1. Vidga synfältet. För att en ledningsgrupp ska kunna agera med kraft måste dess medlemmar ta in omvärldens signaler. Andras sinnen, kunskaper, tänkande, och förmåga att bearbeta information behövs för att balansera och komplettera ledningsgruppens egen bild av verkligheten. Många olika perspektiv behövs för att skapa goda förutsättningar att leda andra framåt.

2. Håll gruppen flexibel. Ledningsgruppens sammansättning, arbetsordning och agenda måste variera med uppgiften utifrån det aktuella läget.

3. Kommunicera ofta och noga med facken. Samråd och konsultationer med de anställdas organisationer är klassiska inslag i ledningsarbetet och med ett ökat tempo kommer det behovet växa ytterligare. Annars finns risken att misstro och rykten tar över.

4. Kompetensutveckla medlemmarna. Ledningsgruppens deltagare måste kunna skilja mellan operativa och strategiska uppgifter. De måste också även lära sig det basala om hjärnans sätt att fungera.

5. Fokusera på framtiden. Det ömsesidiga rapporterandet må kännas viktigt, men åtagandet inför framtiden bör få ökat utrymme. Lyft fram nya idéer, ny teknik, ny kunskap. Göm inte problem, utan ta tag i dem tidigt.

6. Jobba med hållbarhet. Att tänka hållbart och att engagera sig i världens och samhällets utveckling har hög prioritet.

7. Ha intressenterna i huvudet. Utöver ägare och initiativtagare har en organisation andra viktiga intressenter: kunder och andra avnämare är självklara sådana, liksom anställda och leverantörer. Frågan för varje ledningsgrupp är: Vilka skapar vi värde för?

8. Lev värderingarna. Företag måste acceptera sin nyckelroll i de världsförbättrande initiativ som behöver tas. Ledningens ansvar för bilden av verksamheten och verkligheten där bakom skärps ytterligare. Ledningsgruppens uppgift är därför att formulera, förankra och leva upp till gemensamma värderingar.

9. Se medarbetarna som den viktigaste resursen. Medarbetarnas betydelse för framgången måste betonas. Innovationer kan varken kommenderas eller utredas fram. Uppmuntra nyfikenhet, lärande, självständigt tänkande och ifrågasättande. Ge utrymme och frihetsgrader. Värna de personliga mötena med medarbetarna. Då kan ni också ha höga förväntningar på lojalitet och prestation.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här