nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Nio utmaningar för framtidens ledningsgrupp

Pressen på ledningsgruppen ökar framöver. Det krävs att den kan fånga upp interna och externa förändringar och förväntningar, att den kan agera för hållbarhet och leva organisationens värderingar.

Meritus är ett nätverk för seniora ledare inom HR- och personalområdet. Dess medlemmar har kommit fram till vad framtidens ledningsgrupp behöver för att lyckas med sitt uppdrag. I Personal & Ledarskap listar Meritus nio utmaningar för framtidens ledningsgrupp:

1. Vidga synfältet. För att en ledningsgrupp ska kunna agera med kraft måste dess medlemmar ta in omvärldens signaler. Andras sinnen, kunskaper, tänkande, och förmåga att bearbeta information behövs för att balansera och komplettera ledningsgruppens egen bild av verkligheten. Många olika perspektiv behövs för att skapa goda förutsättningar att leda andra framåt.

2. Håll gruppen flexibel. Ledningsgruppens sammansättning, arbetsordning och agenda måste variera med uppgiften utifrån det aktuella läget.

3. Kommunicera ofta och noga med facken. Samråd och konsultationer med de anställdas organisationer är klassiska inslag i ledningsarbetet och med ett ökat tempo kommer det behovet växa ytterligare. Annars finns risken att misstro och rykten tar över.

4. Kompetensutveckla medlemmarna. Ledningsgruppens deltagare måste kunna skilja mellan operativa och strategiska uppgifter. De måste också även lära sig det basala om hjärnans sätt att fungera.

5. Fokusera på framtiden. Det ömsesidiga rapporterandet må kännas viktigt, men åtagandet inför framtiden bör få ökat utrymme. Lyft fram nya idéer, ny teknik, ny kunskap. Göm inte problem, utan ta tag i dem tidigt.

6. Jobba med hållbarhet. Att tänka hållbart och att engagera sig i världens och samhällets utveckling har hög prioritet.

7. Ha intressenterna i huvudet. Utöver ägare och initiativtagare har en organisation andra viktiga intressenter: kunder och andra avnämare är självklara sådana, liksom anställda och leverantörer. Frågan för varje ledningsgrupp är: Vilka skapar vi värde för?

8. Lev värderingarna. Företag måste acceptera sin nyckelroll i de världsförbättrande initiativ som behöver tas. Ledningens ansvar för bilden av verksamheten och verkligheten där bakom skärps ytterligare. Ledningsgruppens uppgift är därför att formulera, förankra och leva upp till gemensamma värderingar.

9. Se medarbetarna som den viktigaste resursen. Medarbetarnas betydelse för framgången måste betonas. Innovationer kan varken kommenderas eller utredas fram. Uppmuntra nyfikenhet, lärande, självständigt tänkande och ifrågasättande. Ge utrymme och frihetsgrader. Värna de personliga mötena med medarbetarna. Då kan ni också ha höga förväntningar på lojalitet och prestation.

Fler nyheter

Tabbar som bygger framgång

Entreprenören Ulf Mazur har skrivit ”Lilla boken om…Tabbekvoten” som är en ryggsäck fylld med tabbar. Han vänder sig mot den ”leta fel kultur” som råder i Sverige och på många företag. Det är en metafor för att få medarbetare att våga göra mer på jobbet och prova fler och nya sätt för att utveckla verksamheten.

Framtidens kvinnliga ledare 2019 korad

När chefsorganisationen Ledarna rankar landets främsta 75 chefer som är kvinnor upp till 35 år hamnar Stina Andersson, som nyligen tog en nyskapad nyckelroll i koncernen Axel Johnsson som Chief Operating Officer, högst upp på listan. Hennes långsiktiga målsättning är att bli vd för ett stort företag.

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här