nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Carina Sunding
De två viktigaste delarna i nätverkande är att tala om vad du behöver hjälp med och att vara "bjussig" – att hjälpa andra med dina kunskaper och kontakter, säger Carina Sunding. FOTO: 4good

”Nätverk viktigare än kompetens”

I dag är nätverk viktigare än kompetens, säger Carina Sunding, vd och en av grundarna till 4good. Hon säger det lite skämtsamt, men i grunden är det allvar.
– Kompetens är inte oviktigt, men utan nätverk går det inte att komma framåt.

4good startades av Carina Sunding och tre andra kvinnor för 13 år sedan. Då var det för att ”sprida pepp och inspiration” till kvinnor genom föreläsningar, event och resor.

Men på resorna när alla fick tid att prata med varandra väcktes tanken på att också starta ett affärsnätverk: 4good Business Network.

– Vi hade workshops om att uttala vad man behöver hjälp med och att kliva ut och våga be om det. När folk började tala om vad de behövde sa de andra ”Men jag känner någon”. Det finns oanade möjligheter med att nätverka och det här ledde till att det startades företag på resorna. Människor ”connectade”, berättar Carina Sunding.

Nätverk i storstäder

Sedan dess startar 4good en nätverksgrupp per halvår i Stockholm och Göteborg och just nu pågår ansökningstiden till höstens nätverk. Nätverken handlar både om att just få ett nätverk, men också om hur man bygger och vårdar det.

Grupperna består av allt från anställda till entreprenörer.

– Vi vill ha en blandning. Det viktiga är att vara nyfiken och att vilja dela med sig, för det är det som nätverkande bygger på, att träna och aktivera tänkandet, att tala om vad man själv behöver och att se vad man kan hjälpa andra med, säger Carina Sunding.

Nätverksträffarna handlar om allt från hur man använder Linkedin för att göra affärer till entreprenörskap och hur man tänker i nya banor.

Visa mer av dig själv

Förutom att tala om vad man själv behöver och att vilja hjälpa andra är ett av Carina Sundings tips att visa mer av sig själv.

– Vi tror att vi måste vara seriösa, men jag tror på att visa vad man brinner för. Då blir man mer intressant. Det blir lättare att relatera till varann och komma ihåg människor. ”Ja, det är ju hon som älskar gamla träbåtar”.

Mycket handlar om att ta på nätverksglasögonen, att se sitt nätverk, att vårda det och att också skapa nya kontakter. Carina Sunding berättar om en kvinna som började ett nytt jobb och åt lunch med olika människor från alla avdelningar.

– Hon var nyfiken, fick snabbt en bild av organisationen och byggde relationer. När hon behövde hjälp var det jättelätt, för hon kände redan en massa människor. Ibland är vi lite för blyga. Ingen tar illa upp för att vi vill lägga till dem som kontakter på Linkedin. Vi kan vara mer orädda att ta kontakt – i alla kanaler.

Läs Carina Sundings nätverkstips i den svarta rutan uppe till höger. 

Fler nyheter

Träning i dialog skapar driftiga arbetsteam

Forskaren Tomas Jungert vid Lunds universitet visar i en studie att övningar i dialog och i att ge återkoppling skapar driftiga och trygga arbetsteam. Arbetsgrupper som tränades i detta upplevde en ökad inre drivkraft och de trivdes bättre på jobbet än grupper som inte fick samma träning.

Skanska ”Årets mångfaldssmarta företag”

Föreningen MINE, som arbetar tillsammans med näringslivet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet, har tilldelat Skanska utmärkelsen Årets mångfaldssmarta företag/organisationen. Motiveringen är att Skanska under de senaste åren lyckats utmärka sig som en förebild - inte enbart i den egna branschen och i Sverige, utan även globalt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här