nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Mycket mer än golfbollar och bonus

Jag möts oroväckande ofta av föreställningen – och säkert ni också – att det här att vara vd, det är väl ett riktigt glidarjobb? Det är väl mest golf, hög lön, ”nätverkande” och annat lull-lull, medan riktiga människor gör det värdeskapande arbetet – det hårda slitet som ger pengar i kassan.

Många diskussioner jag hamnar i handlar om (oskäliga) löner och (obegripliga) bonusar. Tyvärr. Det finns så klart skäl för det – en del individer har onekligen missbrukat sina vd-poster i grov fartblindhet. I sedvanlig modern kategoriserings- och systematiseringsiver dras då alla över en och samma kam.

Nästan inga diskussioner handlar om vd:s ansvar. Eller om ensamheten i att ständigt leverera, hantera, jonglera, positionera, värdera, prestera. Oavbrutet.

I detta nummer träffar vår duktiga reporter Johanna Brydolf vd:n som lyckades rädda Yves Rocher Norden ur en avgrundsdjup kris. Annelie Johanssons första insats som företagets räddare i nöden var att reducera personalstyrkan drastiskt. Därefter fick hon åka till Frankrike regelbundet och utstå det tveksamma nöjet att bli hånad av huvudägaren för Nordenverksamhetens röda siffror.

Efter att ha lyckats rädda det sjunkande kosmetikaskeppet är Anneli Johanssons slutsatser lika enkla som kloka: hon lägger minst 30 procent av sitt vd-uppdrag på det hon kallar den ”emotionella delen av ledarskapet”, att se, förstå, motivera och leda sina medarbetare.

Det krävs oerhört mycket för att hantera affärslivet och de människor som utgör ett företag eller en organisation. En del vd:ar förstår detta intuitivt, andra gör det inte. Vilka är då framgångsrika i sitt vd-uppdrag, vilka är det som bygger långsiktig lönsamhet, delaktighet, engagemang och innovationskraft?

Det är den verklig intressant diskussionen, den enda som kan leda framåt – bortom golfbollar och bonus.

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här