nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Mycket mer än golfbollar och bonus

Jag möts oroväckande ofta av föreställningen – och säkert ni också – att det här att vara vd, det är väl ett riktigt glidarjobb? Det är väl mest golf, hög lön, ”nätverkande” och annat lull-lull, medan riktiga människor gör det värdeskapande arbetet – det hårda slitet som ger pengar i kassan.

Många diskussioner jag hamnar i handlar om (oskäliga) löner och (obegripliga) bonusar. Tyvärr. Det finns så klart skäl för det – en del individer har onekligen missbrukat sina vd-poster i grov fartblindhet. I sedvanlig modern kategoriserings- och systematiseringsiver dras då alla över en och samma kam.

Nästan inga diskussioner handlar om vd:s ansvar. Eller om ensamheten i att ständigt leverera, hantera, jonglera, positionera, värdera, prestera. Oavbrutet.

I detta nummer träffar vår duktiga reporter Johanna Brydolf vd:n som lyckades rädda Yves Rocher Norden ur en avgrundsdjup kris. Annelie Johanssons första insats som företagets räddare i nöden var att reducera personalstyrkan drastiskt. Därefter fick hon åka till Frankrike regelbundet och utstå det tveksamma nöjet att bli hånad av huvudägaren för Nordenverksamhetens röda siffror.

Efter att ha lyckats rädda det sjunkande kosmetikaskeppet är Anneli Johanssons slutsatser lika enkla som kloka: hon lägger minst 30 procent av sitt vd-uppdrag på det hon kallar den ”emotionella delen av ledarskapet”, att se, förstå, motivera och leda sina medarbetare.

Det krävs oerhört mycket för att hantera affärslivet och de människor som utgör ett företag eller en organisation. En del vd:ar förstår detta intuitivt, andra gör det inte. Vilka är då framgångsrika i sitt vd-uppdrag, vilka är det som bygger långsiktig lönsamhet, delaktighet, engagemang och innovationskraft?

Det är den verklig intressant diskussionen, den enda som kan leda framåt – bortom golfbollar och bonus.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här