nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Män med ja- och nej-skyltar.
Ge olika åsikter utrymme så kan ni få fram ännu bättre resultat, visar en ny doktorsavhandling. FOTO: Shutterstock

Motsättningar kan frigöra genialitet i företaget

Den bästa lösningen när det är spänningar i ett företag behöver inte vara en urvattnad kompromiss. Det menar Medhanie Gaim i en ny avhandling vid Umeå universitet.

I synnerhet inom kreativa näringar som arkitektföretag kan det vara avgörande för företagets framgång att ta vara på olika åsikter och förslag.

– Den energi som finns i spänningar kan fångas upp och öppna för nya möjligheter. Lösningen behöver inte vara att välja mellan A eller B, utan kan lika gärna resultera i frågan ’varför inte C?’, säger Medhanie Gaim som är lärare och doktorand vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Ge utrymme för dialog

Hans doktorsavhandling ”Paradoxen som det nya normala: Essäer om inramning, ledning och upprätthållande av organisatoriska spänningar” visar att det som krävs är ett utrymme för dialog. Att knyta samman och gå bortom motsatser och placera dem i ett nytt sammanhang.

– Med rätt utrymme välkomnas spänningar. Komplementära egenskaper och kvaliteter i företaget eftersträvas istället för att motarbetas, säger Medhanie Gaim.

Den empiriska studien visar att företaget för att hantera paradoxer måste beakta medarbetarnas och ledningens känslor, kognitioner och beteenden, liksom organisatoriska förutsättningar som att tankesätten etableras i organisationen.

– Genom att acceptera paradoxer som något normalt och ta vara på den utvecklingspotential som ett paradoxalt angreppssätt möjliggör kan bitar av genialitet frigöras i organisationen, säger Medhanie Gaim.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här