nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bild Anton Lacinai.
Antoni Lacinai är krönikör i Vd-tidningen.

Missförstå mig fel!

Tänk dig att du är på språng och du försöker att svara på en kollegas mejl. Du är kortfattad och rak. Inte alls otrevlig. Ändå blir mottagaren upprörd. ”Varför är du arg?” Du sitter sedan med din ledningsgrupp på ett månadsmöte och är helt säker på att ni kommit överens om vem som gör vad. Men en månad senare upptäcker du att ingenting har gjorts. Känner du igen dig?

Jag har studerat kommunikation och ledarskap de senaste 25 åren och jag är förbluffad över jag att vi över huvud taget förstår varandra. När missförstod du själv någon senast? Och när blev du missförstådd? Om svaret är ”längesedan” så är du lyckligt ovetande.

Kommunikation mellan människor är som elektricitet för ett modernt samhälle. Utan det så dör vi. Människorna i din organisation kommer att prestera som bäst när kommunikationen är god. I mitt fall handlar kommunikation om tre hörnstenar:

Vad du säger (dina ord, din tydlighet).

Hur du säger det (din icke-verbala kommunikation, din tonalitet, energi).

Hur du lyssnar (din empati).

En bra kommunikatör kommunicerar alltså med energi, empati och tydlighet. Vill du vara mer än en tillsatt chef? Vill du vara ledaren som andra följer? Vill du påverka? Bli då en bra kommunikatör!

Under åren har jag samlat på mig ett dussin sanningar inom kommunikation som jag lär ut till framför allt chefer och säljare. Några är generiska. Andra är praktiskt konkreta. Två av dessa generiska sanningar får du här:

1. Du kan inte intekommunicera. Allt med dig kommunicerar. Vad du säger, äter, hur du klär dig, transporterar dig, hur du lyssnar, hur ditt visitkort ser ut liksom din profil på sociala medier; precis allt. Tro inte heller att du har tolkningsföreträde? Det har mottagaren. Din uppgift är därför att vara medveten om det och skapa en tydlighet och en förutsägbarhet. Var sedan uthållig.

2. Du kan inte säga vad du menar. Tyvärr. Det går inte. Din hjärna är ingen dator med linjära algoritmer. Den är ett virrvarr av tankar och det som kommer ut är inte exakt vad du menar. Det finns för många filter mellan dig och dina ord. Dessutom kommer varje mottagare att ha en egen tolkning av vad du just sagt. Har du varit med om att någon påstått att du sagt något som du vet att du inte sagt? Precis. Din uppgift: Om du ska presentera, så öva öva öva. Gärna med en coach eller kollega. Ta hjälp. Landar det här rätt? Får du fram vad jag vill?

Kommunikation, arbetsglädje och resultat går hand i hand. Kommunicera som en ledare.

Etiketter:,

Fler nyheter

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Hur viktiga är psykologiska kontrakt?

I relationen mellan arbetsgivare och anställda skapas psykologiska kontrakt som ett oskrivet komplement till det formella anställningskontraktet. Genom att förstå betydelsen av psykologiska kontrakt kan arbetsgivare utveckla ett medvetet och strategiskt relationsinriktat ledarskap. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här