nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Merparten jobbar fortfarande traditionellt

Den senaste undersökningen från Randstads visar att merparten av den svenska arbetskraften fortfarande jobbar på ett traditionellt sätt. Under kontorstid och på en specifik plats. Men, det pågår ett skifte mot mer flexibla arbetsformer.

Många svenska företag ligger i framkant när det gäller digital transformation. Samtidigt är den svenska arbetsmarknaden präglad av traditionella arbetssätt i hög utsträckning.

• 51 procent uppger att de arbetar på ett traditionellt sätt. (på ett kontor under traditionella kontorstider)

• 54 procent säger att de föredrar att jobba på kontoret.

• 73 procent har regelbundna, personliga möten. (bara 28procent har regelbundna videomöten)

Dock indikerar undersökningen att den svenska arbetsmarknaden har kommit en bra bit på vägen i skiftet mot mer flexibla arbetsformer jämfört med andra länder. Redan idag uppger 39 procent att de har möjligheten att jobba varsomhelst och närsomhelst och 42 procent av de tillfrågade uppger att deras arbetssätt är på väg att förändras från traditionella mot mer flexibla.

Studien visar också att flexibla arbetsformer är förknippade med både fördelar och nackdelar. Hela 82 procent uppger att de uppskattar flexibla arbetssätt, eftersom det möjliggör att hålla en bra balans mellan jobb och fritid. 82 procent anser också att det medför ökad produktivitet, kreativitet och trivsel. 

Å andra sidan menar 38 procent att ett flexibelt arbetssätt orsakar ökad press och stress eftersom gränsen mellan jobb och fritid blir allt mer otydlig.

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här