nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Mer förståelse för psykisk ohälsa

En undersökning från Länsförsäkringar visar att åtta av tio svenskar anser att förståelsen för sjukskrivningar som beror på psykisk ohälsa är större än för tio år sedan.

Sjukskrivningarna ligger fortsatt på en hög nivå. Mest oroande är långa sjukskrivningar som beror på psykisk ohälsa. Att prata om psykisk ohälsa anser de flesta vara en viktig anledning till att den upplevs som mindre skamfylld.

Samhällets förståelse för sjukskrivningar idag upplevs ha ändrats jämfört med för tio år sedan. 78 procent av svenskarna anser det – motsvarande siffra för fysisk ohälsa är 62 procent.

Läs mer: Skamligt att prata med chefen om psykisk ohälsa

Att vi pratar mer om psykisk ohälsa idag upplevs vara den orsaken flest uppger. Hela 73 procent anser att vi har ökad kommunikation att tacka för att psykisk ohälsa är mer accepterad i dag, och 54 procent anser att detsamma gäller för fysisk ohälsa.

– Det kan ju låta väl enkelt att säga att det allra viktigaste är att vi vågar prata om ohälsa, men nu visar undersökningen att det är viktigare än man kan tro. Man upplever att ohälsan blir mer accepterad ju mer man pratar om den. Om vi kan prata om saker som skaver eller att vi inte alls mår bra, underlättar det för ens närmaste hemma och på jobbet att kunna agera om det behövs. Ibland är också ”att lätta sitt hjärta” en nyckel till att ställa om till ett mer balanserat liv. Det är ett också ett viktigt verktyg för att få till en god arbetsmiljö. Det är ju välmåendet och friskfaktorerna vi alla vill komma fram till säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.

Läs mer: 3 snabba tips för att förebygga psykisk ohälsa

5 Tips för att främja en hälsosam arbetsplats

• Skapa ett gott arbetsklimat genom ett rättvist och stödjande ledarskap med öppen kommunikation.

• Arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågorna.

• Ha nolltolerans när det gäller kränkningar och mobbning.

• Ha återkommande medarbetarsamtal med närmaste chef

• Kommunicera! Både arbetsgivare och medarbetare har ett ansvar att bidra till en fungerande och god arbetsmiljö.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här