nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Mer förståelse för psykisk ohälsa

En undersökning från Länsförsäkringar visar att åtta av tio svenskar anser att förståelsen för sjukskrivningar som beror på psykisk ohälsa är större än för tio år sedan.

Sjukskrivningarna ligger fortsatt på en hög nivå. Mest oroande är långa sjukskrivningar som beror på psykisk ohälsa. Att prata om psykisk ohälsa anser de flesta vara en viktig anledning till att den upplevs som mindre skamfylld.

Samhällets förståelse för sjukskrivningar idag upplevs ha ändrats jämfört med för tio år sedan. 78 procent av svenskarna anser det – motsvarande siffra för fysisk ohälsa är 62 procent.

Läs mer: Skamligt att prata med chefen om psykisk ohälsa

Att vi pratar mer om psykisk ohälsa idag upplevs vara den orsaken flest uppger. Hela 73 procent anser att vi har ökad kommunikation att tacka för att psykisk ohälsa är mer accepterad i dag, och 54 procent anser att detsamma gäller för fysisk ohälsa.

– Det kan ju låta väl enkelt att säga att det allra viktigaste är att vi vågar prata om ohälsa, men nu visar undersökningen att det är viktigare än man kan tro. Man upplever att ohälsan blir mer accepterad ju mer man pratar om den. Om vi kan prata om saker som skaver eller att vi inte alls mår bra, underlättar det för ens närmaste hemma och på jobbet att kunna agera om det behövs. Ibland är också ”att lätta sitt hjärta” en nyckel till att ställa om till ett mer balanserat liv. Det är ett också ett viktigt verktyg för att få till en god arbetsmiljö. Det är ju välmåendet och friskfaktorerna vi alla vill komma fram till säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.

Läs mer: 3 snabba tips för att förebygga psykisk ohälsa

5 Tips för att främja en hälsosam arbetsplats

• Skapa ett gott arbetsklimat genom ett rättvist och stödjande ledarskap med öppen kommunikation.

• Arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågorna.

• Ha nolltolerans när det gäller kränkningar och mobbning.

• Ha återkommande medarbetarsamtal med närmaste chef

• Kommunicera! Både arbetsgivare och medarbetare har ett ansvar att bidra till en fungerande och god arbetsmiljö.

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här